Contacten met beleidsbepalers en -uitvoerders probeer ik
zoveel mogelijk te vermijden. De kans dat ik begrip krijg voor hun handelen
ligt dan immers levensgroot op de loer. Toch valt soms niet aan zo’n contact te
ontkomen. Neem nu Jeroen Smedts. Besloot zijn uitvoerige reactie op mijn tweede
stukje over de veranderde voorrangssituatie bij de op- en afritten van
A73-afslag Horst-Noord (klik hier) met de woorden ‘Een heel interessant onderwerp waar ik desnoods zo nog een keer over
door wil spreken’. Wat doe je dan? Iemand neemt de moeite uit te leggen hoe
het zit, hint op een gesprek en die hint zou ik dan moeten negeren omdat ik het
vermoeden heb dat hij beleidsbepaler dan wel -uitvoerder is? Zou wat al te kras
zijn. Dus maakten we een afspraak. Zaterdag was het zover. Eerst een
kennismakingsrondje met koffie, thee en gebak, daarna de weg op!
Mijn vermoeden bleek in elk geval juist te zijn: na een
studie ruimtelijke ordening en planologie is Jeroen nu als verkeersdeskundige
werkzaam bij een grote gemeente in het zuiden van onze provincie. Mijn vrees
dat contact met beleidsbepalers- en uitvoerders leidt tot begrip bleek evenzeer
gerechtvaardigd. Jeroen vertelde vol passie over de indeling van wegen in drie
categorieën, over de ASVV, over de vaak lastige afweging tussen veiligheid en doorstroming, over het zo nu en dan moeten
kiezen tussen twee kwaden, over het vooraf niet altijd helemaal kunnen overzien
van de consequenties van bepaalde ingrepen, over de zestien miljoen
verkeersdeskundigen die Nederland telt, over het eigenzinnige gedrag van
fietsers en voetgangers en de onmogelijkheid (en soms ook onwenselijkheid)
daarop te anticiperen. Verhelderend en leerzaam! Zo kweek je dus zelfs bij mij
begrip, moet ik met enige tegenzin bekennen.
Waarna we een aantal bij mij vragen oproepende Horster
verkeerssituaties ter plekke aanschouwden. Daaruit is deze Horst-sweet-Horst
top 5 van met Jeroen Smedts bekeken en besproken Horster verkeerssituaties
voortgevloeid (gerangschikt naar de mate waarin ze vragen bij mij opriepen):
5. Sint-Josephstraat, Horst
Was er geen sprake van koudwatervrees bij de St.
Josephstraatbewoners toen ze vorig jaar zo luidruchtig protesteerden tegen het
gemeentelijk voornemen het doorgaand verkeer uit het centrum van Horst voortaan
deels via hun straat te leiden (klik hier)? Jeroen, vurig aanhanger van een
verkeersluw Gasthoêsplein, is het wel met me eens. De verkeersafwikkeling
vanuit het centrum van Horst verloopt immers voornamelijk via de Americaanseweg.
Als dan ook nog van de Sint-Josephstraat een eenrichtingsstraat wordt gemaakt,
voorziet hij nauwelijks overlast, onder meer omdat de straat dan waarschijnlijk
wordt versmald en het verkeer dus verder van de woningen af komt te rijden.
4. fietsstrook, Loevestraat, Horst
Is het niet vreemd dat de Loevestraat tussen
Sint-Lambertusplein en Harrie Driessenstraat slechts aan één zijde een
fietsstrook heeft? Fietsers uit de richting Sint-Lambertusplein maken geregeld
gebruik van de fietsstrook, hetgeen uitdrukkelijk niet de bedoeling is. Jeroen
zegt zich ook vaak over deze situatie te hebben verbaasd. Nu hij er nog eens
nadrukkelijk naar kijkt, komt hij tot de conclusie dat gegeven de omstandigheden
(een smalle straat) is gekozen voor de meest logische oplossing.
3. aansluiting fietspad op rijweg, Broekhuizerdijk,
Melderslo
De aanleg van een fietspad tussen Horst en Broekhuizen moest
de veiligheid voor fietsers bevorderen, maar is op dit punt niet het omgekeerde
het geval? En had de aansluiting op het fietspad voor fietsers uit de richting
Horst niet vloeiender gemoeten (klik hier)? Jeroen ziet geen
veiligheidsprobleem, zeker als fietsers uit de richting Broekhuizen zich aan de
regels houden en geen gebruikmaken van het olifantenpaadje. En het verleggen
van de grens van de bebouwde kom heeft de veiligheid bevorderd.
Wel is Jeroen het met me eens dat voor fietsers uit de andere
richting de aansluiting op het fietspad vloeiender had gemogen.
2. rotonde Jumbo, Sevenum
Is het niet volstrekt onlogisch dat rechtdoorgaande fietsers
hier voorrang dienen te verlenen? ‘Nee, geen discussie mogelijk’, aldus Jeroen,
‘hier zijn gewoon de regels toegepast: buiten de bebouwde kom heeft
gemotoriseerd verkeer op rotondes voorrang op fietsers.’ Hij vindt het wel
vreemd dat fietsers geen voorrang genieten op de binnen de bebouwde kom gelegen rotondes Westsingel – Stationsstraat en
Stationsstraat – Venloseweg – Meldersloseweg.
1. op- en afritten A73 afslag Horst-Noord
Is de situatie er door de veranderde voorrangsregels niet
veel onveiliger op geworden? Als het gaat om fietsers die verkeer dat de
autosnelweg verlaat voorrang moeten geven, ziet Jeroen weinig problemen. Anders
is het met verkeer dat de autosnelweg oprijdt. Dat leidt voor de fietser tot
een situatie waarin je ’m niet zou moeten willen brengen. Een oplossing heeft
Jeroen zo 1, 2, 3 ook niet paraat. Drempels zijn hier sowieso uit den
boze en ook van stoplichten is hij op voorhand niet erg gecharmeerd.
Ook Jeroen sneed overigens een in zijn ogen absurde
verkeerssituatie aan. Daarover een volgende keer. En verder hebben we de
afspraak gemaakt een keer samen door het centrum van Horst te lopen, waarbij
Jeroen z’n stedenbouwkundige bril zal opzetten. Veel verder wil ik niet gaan in
m’n contacten met beleidsbepalers en -uitvoerders.
Leuk zo met zijn visie erop!
BeantwoordenVerwijderen