maandag 22 februari 2016

Actualisatie – Boor óppe kei

Onbedoeld raakt iets wel eens uit zicht. Zo ook boor óppe kei.
Op 1 juli 2013, een kleine drie jaar geleden, schreef ik een stukje (klik hier) over dit spelletje. Korte samenvatting: volgens een van mijn ooms werd boor óppe kei in zijn jeugd – hij is geboren in 1934 – druk beoefend door de Horster schooljeugd. Ik had er nog nooit van gehoord en vroeg hem naar een beschrijving:
‘Ik weet totaal niets meer van de spelregels, als die er al waren. Het was meen ik de bedoeling dat de bovenste steen eraf gegooid werd, maar dat is het dan ook. Wij speelden het alleen op het veldje tegenover het kerkhof, achter het patronaat. Misschien was het wel zo lokaal – en hadden wij het zelf verzonnen.’  
Dat schoot dus niet op, al liet hij z’n e-mail vergezeld gaan van deze tekening van eigen hand:
Beslist een prachtige tekening, maar over de aard van het spelletje onthult ze helaas toch bitter weinig. Daarom riep ik lezers op in hun eigen geheugen te graven naar boor óppe kei. Zoals zo vaak bij zulke oproepen bleef een reactie uit. Hoewel ik normaliter dan nooit te beroerd ben lezers daarover de mantel uit te vegen, zag ik daar in dit geval van af. Achteraf bezien maar goed ook: maanden later stuitte ik in È maes inne taes, een van de twee Horster woordenlijsten, ineens op het begrip moor óppe kei. Bijbehorende omschrijving:
‘Spel, waobeej ge enne stiën ván en murke ván zeuve stiën mót goëje. Um te goëje woort enne hárde kiezelstiën gebroekt. Woort alliën d’n böveste stiën vánne moor gegoëjd, dá mógde vreej owwen eige stiën trughale. Ging de moor um dá mós die iërs ópgebowd waere. Beej ut trughale vánne waerpstiën kóste âfgetikt waere.’
Boor óppe kei = moor óppe kei! Geconfronteerd met deze revolutionaire ontdekking reageerde mijn oom:
‘“Moor”’! Toch dichtbij. Niet slecht voor iemand met mijn geheugen. Dat werd ook even geprikkeld door het “aftikken” – dat zou wel eens kunnen. Maar die kiezelsteen zegt me weer helemaal niets. Stom spel.’
Stom spel of niet, hoe het nu precies werd gespeeld, is me nog altijd niet duidelijk. U wel? Laat het me weten! En laat me dan ook weten of u het eens bent met mijn stelling dat kei óppe moor de lading beter dekt dan moor óppe kei.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten