maandag 4 april 2016

Intermezzo – Middle of nowhere

Onderweg. Verheug me nu al op station Horst-Sevenum, alwaar the middle of nowhere een geheel nieuw level bereikt.. #hardverwarmend
Aldus twitterde (klik hier) – zoals al eerder gememoreerd (klik hier) – cabaretier Dolf Jansen op 24 januari van dit jaar. Naar het zich laat aanzien een tweet van historische waarde: alle kans dat de middle of nowhere over enkele jaren is herschapen in een jungle of offices.
De lokale en regionale media berichtten deze week over plannen voor de aanleg van een verbindingsweg tussen de Asdonckerweg en station Horst-Sevenum. Dit om de bereikbaarheid van het station te verbeteren, de verkeersveiligheid op de Stationsstraat te bevorderen en de wachttijden voor de spoorwegovergang te verminderen.
Zou de aanleg van de verbindingsweg daadwerkelijk een substantiële bijdrage leveren aan de oplossing van de problemen? Ontmoediging van autogebruik en stimulering van openbaar vervoer- en fietsgebruik lijken me minstens zo effectief (‘en gezond’, hoor je er tegenwoordig bij te zeggen). Maar goed, wie ben ik om te twijfelen aan de inzichten van de verkeersdeskundigen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Horst aan de Maas?
Wat in elk geval óók op het spel staat is het laatste restje middle-of-nowhereheid van station Horst-Sevenum. Dolf Jansen mag er een beetje denigrerend over doen, voor mij is het middle-of-nowherekarakter juist de grote charme van station Horst-Sevenum. Het industrieterrein aan de Sevenumse zijde van het spoor en de kantoorgebouwen aan de Spoorweg hebben daar al ernstig afbreuk aan gedaan. Met de aanleg van een verbindingsweg tussen Asdonckerweg en station dreigt ook het enige stukje stationsomgeving dat tot dusverre verschoond is gebleven van bebouwing te verstenen. Kun je vergif op innemen.
Vanaf de perrons genieten van de blik op het Molenbeekdal met zijn aanpalende akkers en weiden is er dan niet meer bij. Geen geagiteerde roep meer van de scholekster die de aankomende en vertrekkende treinreiziger in het voorjaar begeleidt. Gedaan zal het zijn met het onbelemmerde uitzicht op de majestueuze eik aan de beekoever, honderden meters verderop. De door de weiden stuivende haas zal elders een goed heenkomen moeten zoeken.
Ik mag aannemen dat de gemeenteraad in zijn niet aflatende strijd tegen de verrommeling van Horst aan de Maas het plan voor de aanleg van de verbindingsweg naar de prullenbak verwijst. Opdat de middle-of-nowhereheid van het station behouden blijft. Opdat Dolf Jansen over die middle-of-nowhereheid kan blijven twitteren.

3 opmerkingen:

  1. Beste Wim,

    Toen ik las dat ze nu aan het zoeken zijn naar een verbindingsweg achterlangs was ik juist blij hiermee. Je ontvlecht hiermee het verkeer dat naar het station gaat van het doorgaande verkeer, wat de situatie bij de overweg een stuk dragelijker en veiliger gaat maken. Deze situatie is vaak gewoon een ramp te noemen, dat hier iets aan gedaan moet worden, staat buiten kijf. Er is gesproken over verschillende opties, o.a. een tunnelbak, maar deze is extreem duur en in principe krijg je dezelfde situatie, alleen kan het verkeer ongehinderd het spoor passeren, wat weer een voordeel is.

    Dat er hiermee een hoop bebouwing bij gaat komen vind ik onzin: ten eerste is er het bestemmingsplan wat hierin de mogelijkheid moet bieden en ten tweede is het onlogisch dat er nu opeens bebouwing bij gaat komen op een nieuwe toegangsweg, terwijl er in de huidige situatie ook nog voldoende mogelijkheden zijn om het dichter te bebouwen. Sowieso clustering (omgeving Rabobank) in plaats van spreiding (eventuele nieuwe toegangsweg).
    En uiteindelijk heeft Dolf Jansen er ook baat bij, want dit zorgt ook voor meer veiligheid op en nabij het station.

    Groet
    Jeroen

    Groet
    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Jeroen,

    Dank voor je uitvoerige reactie!

    Zoals ik al schreef ben ik geen verkeersdeskundige. Jij bent dat wel. Dus als jij zegt dat de geplande verbindingsweg méér is dan een marginale verbetering, leg ik me daarbij neer.

    Wat betreft de ruimtelijke ordening geef ik me minder snel gewonnen. De weg alleen al zal onvermijdelijk leiden tot aantasting van het open karakter van het gebied, zelfs als er geen bebouwing zou plaatsvinden. En nee, ik kan inderdaad niet bewijzen dat het gebied daadwerkelijk zal verstenen. Maar ik heb ook geen heilig geloof in bestemmingsplannen. Misschien is in het huidige bestemmingsplan de mogelijkheid van een weg ter plekke helemaal niet opgenomen. Toch is het beslist niet uitgesloten dat die weg er wel komt. En ja, inderdaad zou het misschien onlogisch zijn als er nu ineens bebouwing bij zou komen aan een nieuwe toegangsweg. Maar de ervaring van de afgelopen decennia leert dat in Horst aan de Maas op het gebied van ruimtelijke ordening logica ver te zoeken is. Ik ben er eerlijk gezegd niet van overtuigd dat daar de komende jaren veel verandering in zal komen.

    Het ei van Columbus? Heb ik ook niet. Misschien moeten we Dolf Jansen eens vragen ...

    Groet,

    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim,

      Ik denk dat dit wel gaat meevallen. Vooral ook omdat in mijn ogen deze nieuwe weg qua ontsluiting nou ook niet bepaald ideaal is voor bedrijven om zich te vestiggen (veel verkeer, doodlopend en niet echt een zichtbaar/weggestopt). Dan zou ik zelf het interessanter vinden om elders te vertiggen... Maar inderdaad, dit is maar een aanname, wat er daadwerkelijk gaat gebeuren met de RO is afhankelijk van de daadkracht van onze gemeente. Stemmen ze hiermee in of niet... De tijd zal het leren...

      Groet
      Jeroen

      Verwijderen