In een ingezonden
bijdrage zet Andries Brantsma vraagtekens bij de interpretatie van de cijfers over verkeersslachtoffers in
Horst aan de Maas:
Verkeer: we gaan voor nul … echt waar?
Tijdens de begrotingsbehandeling
in de gemeenteraad gaf een raadslid van de PvdA aan dat er in de raad sprake
was van dualisme armoede. Het leiden
van de vergadering vond hij, is daar mede debet aan. Hoera, ik heb een
medestander uit onverdachte hoek! En met de pas aangenomen motie van D66 en
PvdA gaat er nu misschien echt iets gebeuren. Omdat deze dualisme armoede toch
nog wel even zal duren, zal ik regelmatig aangeven wat de boodschappen die
gebracht worden waard zijn. Dualisme
armoede leidt ook tot gebrekkige
informatie en gebrek aan controle, vandaar nu en dan enig inzicht in
boodschappen die worden uitgedragen.
Nu informatie over
het verkeer. Het verschil tussen kernboodschap en de cijfers.
In het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP),
vastgesteld begin 2013, heeft het college de ambitie uitgesproken om op termijn
te streven naar nul verkeersslachtoffers. In hetzelfde plan geeft het college
ook al aan dat het dat toch wel niet zal halen. Daar spreekt geen echte ambitie
uit. Het niet hebben van een inventarisatie van verkeersrisico’s, het niet
jaarlijks evalueren en maken van plannen, het nauwelijks handhaven op
snelheden: het geeft allemaal aan dat de ambitie een loze is.
Deze weinig krachtige opstelling wordt ook zichtbaar in de
veiligheidsresultaten. Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden laat
duidelijk zien dat er al zes jaar geen verbetering is, zoals blijkt uit de
cijfers over de gemeentelijke en provinciale wegen in onze gemeente. Sterker
nog, er is eerder sprake van een verslechtering,
hoewel statistisch gezien de getallen wel erg klein zijn. Van 2006 tot en met 2010 waren er zes dodelijke
verkeersslachtoffers. Van 2011 tot
en met 2015 waren er tien dodelijke verkeer slachtoffers. Een toename van 65%!!!!!!
Iets soortgelijks geldt ook voor de cijfers waarmee het college zich op de borst slaat. Behalve
dat het aantal dodelijke slachtoffers is toegenomen in de laatste vijf jaar, is
het (overigens toenemend onbetrouwbare) cijfer van ernstige
verkeersslachtoffers al zes jaar vrijwel hetzelfde.
De wethouder stopt die uitkomsten weg. Hij wil dat niet zien
en is wars voor waarschuwingen en kritiek, zowel in commissies als in de gemeenteraad.
Na veel druk heeft de verantwoordelijk wethouder een raadsinformatiebrief laten zien en een ‘factsheet’ opgesteld waaruit de wethouder de conclusie/kernboodschap trekt dat het verkeer veel veiliger is
geworden ten opzichte van de periode vóór 2010. Juist is dat de cijfers ten opzichte van vóór 2010
sterk zijn verbeterd, echter ook juist is dat de wethouder weet dat deze
cijfers toenemend onbetrouwbaar zijn (zie GVVP). Vanaf 2010 is er geen enkele vooruitgang te zien. En de aantallen
dodelijke verkeersslachtoffers kent u.
De boodschap die de wethouder met de raadsinformatiebrief
heeft afgegeven kan zeker in twijfel worden getrokken, daarover kunt u nu uw
eigen oordeel vormen. Het GVVP is goed, de uitvoering en de resultaten zijn
ruim onvoldoende. Cijfers en kernboodschap lijken strijdig. Daarom zal ik blijven rapporteren.
Andries Brantsma
Geen opmerkingen:
Een reactie posten