maandag 2 november 2015

Intermezzo – Lei Martens (10) / Woonhuizen Driessen, Geurts en Ton Martens

Allemaal leuk en aardig dat modernistische gedoe van die Lei Martens met z’n platte daken, z’n beton, z’n transparantie, z’n veranda’s en z’n vrijdragende constructies. Maar heeft hij misschien ook een beetje normale huizen ontworpen, zonder al die rare fratsen? Huizen van baksteen en met een puntdak?
Als huizen van baksteen en met een puntdak ‘normale’ huizen zijn, dan luidt het antwoord: ja, Lei Martens heeft ook normale huizen ontworpen. De woorden ‘rare fratsen’ zou ik overigens niet in mijn mond willen nemen als het om Lei Martens gaat.
Geef dan eens een paar voorbeelden van door hem ontworpen normale huizen.
Voor zover ik weet zijn dat er in Horst drie: Dr. Van de Meerendonkstraat 33, Herstraat 54 en Venloseweg 40.
Kun je over elk van die panden in het kort iets zeggen?
Jazeker! Laten we het in chronologische volgorde doen. Om te beginnen Herstraat 54, een woonhuis met daarachter een bedrijfsruimte. In 1956, helemaal aan het begin van zijn loopbaan, ontworpen in opdracht van Louis Driessen.
Bijzonderheden?
Je zou het een vrij traditioneel ontwerp kunnen noemen, maar schijn bedriegt denk ik een beetje. Kijk je bijvoorbeeld naar de voorgevel, die trouwens in al die jaren nagenoeg ongewijzigd is gebleven, dan springen twee elementen er wat mij betreft uit: de monumentale deuromlijsting en het raam op de bovenverdieping dat de daklijst doorbreekt.
Wat kwam daarna?
Venloseweg 40, dat hij in 1958 ontwierp voor zijn broer Ton.
Ook hier een monumentale deuromlijsting. Dat wil zeggen: op de bouwtekening. Geen idee of ze ook is uitgevoerd, de huidige deuromlijsting ziet er in elk geval anders uit. Typerend voor Lei Martens is ook de gevelbekleding met vertikaal aangebrachte schrootjes in het linkerdeel van de voorgevel. Maar daar zie je nu eveneens weinig meer van terug.
Hetzelfde geldt voor de grote glaswand van plint tot dakgoot in de rechterzijgevel. Wel gebleven is de opvallende tweedeling van de voorgevel .
Dan resteert Dr. Van de Meerendonkstraat 33.
Inderdaad. Als je per se wil vasthouden aan de term ‘normale huizen’, dan lijkt dit huis me het normaalste van deze drie. Klassiek puntdak en baksteen, al is ook hier de deuromlijsting misschien iets te uitbundig voor een ‘normaal huis’. Lei Martens ontwierp het in 1959 voor Hay Geurts.
Als je niet had geweten dat het door hem was ontworpen, zou je het dan hebben herkend als een ‘Lei Martens-woning’?
Nee, beslist niet. Het kan trouwens geen kwaad nogmaals te benadrukken dat ik geen architectonische achtergrond heb, waardoor mij ongetwijfeld het nodige ontgaat. Bovendien beperk ik me in deze serie vooral tot het aanzien van de panden en laat ik het interieur veelal buiten beschouwing.
Heeft Lei Martens over de ontwerpen van deze drie woningen nog in de clinch gelegen met de Welstandscommissie, zoals bij veel van zijn andere ontwerpen?
Voor zover mij bekend niet.
Hoe verklaar je dat?
Misschien omdat ook de commissie er ‘normale huizen’ in heeft gezien?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten