maandag 21 september 2015

Klein mysterie 674 – Vluchtelingenopvang (2)

‘Weg met dat volk ja oprotten smerige gelukszoekers.’
‘Horst op slot aub’
‘Pak u knuppels in de hand en sla ze je dorp of stad uit of we zijn straks allemaal de lul’
‘Sniperpak en windbuks mit gouwe kogels.’
‘Wattuh niet in ons horst he oprotte moeten ze’
‘Ik zou niet weten waar ze natoe moeten ma ik hoef ze 360 graden nie in mn zicht te hebbe’
Zomaar wat reacties, geplukt van Facebook, nadat de gemeente Horst aan de Maas afgelopen donderdag bekend had gemaakt dat ze op verzoek van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ging onderzoeken of ze negentien extra huisvestingsplaatsen voor vluchtelingen kon regelen (klik hier). Maar het gevaar is voor even afgewend: terwijl de gemeente hier nog bezig was met haar onderzoek, stelden andere gemeenten spontaan zó veel extra huisvestingsplaatsen voor vluchtelingen beschikbaar dat Horst aan de Maas de dans op z’n minst voorlopig is ontsprongen (klik hier). Een nieuwe lading vuilspuiterij blijft ons daarmee voorlopig bespaard.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik beschamender vind: die Facebookreacties of het opereren van de gemeente. Die Facebookreacties getuigen wat mij betreft vooral van angst. Angst essen Seele auf – die reacties zijn het levende bewijs. Over het handelen, of liever: het niet handelen van de gemeente heb ik vorige week al mijn verbazing en verontwaardiging uitgesproken (klik hier), dat hoef ik nu niet herhalen. Maar wat een gemiste kans dat op de uitgestoken hand van Jan Duijf (Venrayseweg; klik hier), en in navolging van hem vele anderen, geen enkele openbare gemeentelijke reactie is gevolgd. Burgerparticipatie en maatschappelijke betrokkenheid geserveerd op een dienblad – en de gemeente geeft niet thuis. Maar wat niet is, kan altijd nog komen.
Er is wel meer in dezen waar ik niets van begrijp. Waarom hullen de lokale politieke partijen zich bijvoorbeeld collectief in stilzwijgen? Ik heb de websites en Facebookpagina’s er stuk voor stuk op nagekeken – geen woord. Er hoeft maar een stoeptegel scheef te liggen of Leiden is in last. Prima, maar kruip dan niet stilletjes weg in een hoekje als het lastiger wordt.
De enige die zich bij mijn weten de afgelopen dagen heeft laten horen – en corrigeer me alsjeblieft als het niet zo is, ik hoop dat ik het mis heb – is Roy Bouten (klik hier). Altijd weer Roy Bouten. Voor alle duidelijkheid herhaal ik het nog maar eens: ik heb geregeld wat op Roy Bouten aan te merken en nog veel vaker op zijn partij (waarop ik naar schatting al vier gemeenteraadsverkiezingen niet meer op heb gestemd), maar in dit soort fundamentele zaken is hij altijd bereid z’n nek uit te steken, luid en duidelijk z’n standpunt te verkondigen en dat standpunt te verklaren en te verdedigen, indien noodzakelijk dwars tegen de communis opinio in. Een voorbeeld dat navolging verdient.

Angst essen Seele auf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten