zaterdag 13 april 2024

Intermezzo – St. Janstraat, vier dialogues intérieurs

1. Schoolstraat, Horst, zaterdag 13 april, 12.23 uur
-‘St. Jansstraat’?
-Stond daar inderdaad ‘St. Jansstraat’? Kan toch niet kloppen?
-Even terugfietsen dan.


-Inderdaad ‘St. Jansstraat’. Vreemd. Het is toch ‘St. Janstraat’?
-Ja. Althans, dat dacht ik. Maar ik begin nu toch te twijfelen. Kijken of ik andere voorbeelden kan bedenken van straatnamen die beginnen met een eigennaam die eindigt op een medeklinker. Hanna van de Voortplein. En niet Hanna van de Voortsplein. Jan van Eechoudstraat. En niet Jan van Eechoudsstraat. St. Jozefstraat. En niet St. Jozefsstraat. Waarom dan wel St. Jansstraat?
-Dan zal die dubbele s in ‘St. Jansstraat’ wel een foutje van de omleidingsbordbeplakker zijn. Ik ken wel krassere voorbeelden van omleidingsbordbeplakkersfoutjes.
-Of ‘omleidingsbordbeplakkerfoutjes’?
-Maak het nu alsjeblieft niet nog moeilijker dan het al is.
-Dadelijk maar eens kijken op het officiële straatnaambordje in de naar Sint Jan vernoemde straat.
-Maar weet je, er zou ook een Sint Jans kunnen zijn. Dan zou het wel kloppen.
-Haha, zeker een vrouwelijke zeventiende-eeuwse heilige uit Meterik die wonderen verrichtte? Of de vrouw van Sint Jan? Of z’n moeder? Geloof je zelf toch niet?
-Nee, inderdaad onzin.

2. St. Jan(s)straat, Meterik, zaterdag 13 april, 12.29 uur


-‘St. Jansstraat.’
-Dus de omleidingsbordbeplakker valselijk beschuldigd.
-Klopt. Excuses aan hem of haar. Evengoed begrijp ik het niet.
-Het kan natuurlijk ook een fout van de straatnaambordjesfabrikant zijn.
-Verrek, ja. Thuis maar eens een internetonderzoekje doen.

3. Pastoor Notermansstraat, Meterik, zaterdag 13 april, 12.48 uur
-Google zegt ook St. Jansstraat.
-Maar ook heel af en toe St.Janstraat.
-Dat is hetzelfde als dat 98 procent van de wetenschappers zegt dat de aarde opwarmt en je je dan beroept op die twee procent die zegt dat de aarde niet opwarmt.
-Inderdaad. Ik neem m’n verlies.

4. Pastoor Notermansstraat, Meterik, zaterdag 13 april, 13.41 uur
-Misschien een stukje over schrijven op Horst-sweet-Horst?
-Doe maar, maar dan krijg je natuurlijk weer van die reacties in de trant van ‘Waar maak je je in godsnaam druk om?’
-Klopt. Alleen maak ik me er druk niet om, ik ben gewoon benieuwd hoe het zit. En waarom zou ik me er druk om maken als mensen reageren in de trant van ‘Waar maak je je druk om?’?
-Dan maar gewoon schrijven en publiceren.
-Voor de zekerheid even controleren of ik er al eerder over heb geschreven.
-Heel verstandig.
-Hier! ‘Sint-Jansstraat? Of Sint-Janstraat?’ 24 augustus 2009!
-Vijftien jaar geleden. Herinnert niemand zich meer.
-Wacht! Hier ook, 1 juni 2014! ‘De Sint-Janstraat mag dan zijn afgesloten, over de Sint-Jansstraat staat gelukkig niets vermeld op de borden.’
-Nota bene met een foto erbij.


-Typisch gevalletje omleidingsbordbeplakkerfoutje. Of omleidingsbordbeplakkersfoutje.
-Hoe dan ook geef ik het op.

5 opmerkingen:

  1. Als je documentnummer HSS11780 bij gemeente Horst aan de Maas opvraagt, krijg je het straatnaambesluit waarmee de naam van de St. Jansstraat in 1980 is vastgesteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dezelfde verwondering bij Meterikse weg dan wel Meterikweg? Op hetzelfde gele bord!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. N.a.v. van deze blog keek ik eens op Wikipedia naar Taalkunde en/of Grammatica. Verhelderend dat het niet zo eenvoudig en niet zo eenduidig is. En heeft Meterik dan iets meer diepgang in de grammatica?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Wim, De St. Jozefstraat is niet de juiste benaming van deze straat in Horst-centrum. Zou moeten zijn Sint (of St.?) Josephstraat (dus met s en ph). Maar of de straat ook officieel zo heet in de gemeentelijke straatnamenlijst...??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. St. Josephstraat is formeel de juiste schrijfwijze. Zie de BAG Basisregistratie Adressen en Gebouwen.

      Verwijderen