In een inmiddels vrij grijs verleden heb ik gestudeerd aan de universiteit van Nijmegen. Ik ging daar altijd met groot genoegen naar de wc. Soms omdat de nood hoog was, soms om even verlost te zijn van een dodelijk saai college, maar meestal omdat ik benieuwd was of er weer nieuwe teksten waren verschenen op de muren, deuren, plafonds of stortbakken van een de talrijke wc’s in de universiteitsgebouwen. Wat heerste daar een rijke graffiticultuur! Het mooie was dat iedereen er wat van zijn gading kon vinden: schunnige teksten, filosofische teksten, cryptische teksten, racistische teksten, lolbroekerige teksten. Met name de wc’s van de universiteitsbibliotheek hadden in dit opzicht werkelijk van alles te bieden. Nu ik er goed over nadenk, behoren die wc-teksten wel tot de dierbaarste herinneringen aan mijn studententijd. Ik heb er in elk geval altijd spijt van gehad dat ik de beste teksten nooit ergens heb genoteerd.
De enkele keer dat ik nu nog in Nijmegen ben, kost het me altijd moeite de neiging te bedwingen om de wc’s van de universiteitsbibliotheek na al die jaren nog eens te inspecteren op muur-, deur-, plafond- en stortbakteksten. Het is mijn schijterigheid die me daarvan weerhoudt. Dus moet ik het tegenwoordig vooral doen met Horster muurteksten. Met in het achterhoofd die Nijmeegse ervaringen, is dat een afknapper. De afgelopen weken heb ik met enige regelmaat gezocht naar muurteksten in de Horster openbare ruimte. De oogst is bepaald mager te noemen. Zelfs Kilroy heb ik nergens aangetroffen. Heb ik niet goed genoeg gekeken? Zijn Horster jongeren zo braaf en ongeïnspireerd? Of zijn graffiti toch vooral een stedelijk fenomeen? Wie het weet, mag het zeggen. Toch neemt dit niet weg dat ik ook in Horst enkele muurteksten heb gevonden die de verbeelding prikkelen. Stond hier bijvoorbeeld oorspronkelijk ‘Hi people of the word’ en heeft iemand anders er later een ‘l’ achter gekalkt? Of zou de maker gewoon een foutje hebben gemaakt?Uit deze mededeling spreekt duidelijk enige frustratie:Wat het lastig kan maken is dat niet alleen de ‘haters’ niet zeggen wie ze zijn, maar ook de schrijfster van bovenstaande mededeling niet. Nee, dan heeft Syll het duidelijk beter getroffen met Glenn, Patje en Anouk. Waarom eigenlijk? Wie zijn Glenn, Patje en Anouk trouwens: vrienden van Syll of wellicht leden van een mij onbekende popgroep?Ten slotte: 1+1 is toch geen raam? En zelfs als dat zo zou zijn, welke diepere bedoeling gaat er dan schuil achter deze tekst plus tekening?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten