woensdag 18 januari 2017

Ingezonden – Dat gebeurt er (19) / Verkeer Tienrayseweg (2)

Wat volgt is een ingezonden stuk: de mening van de schrijver is niet noodzakelijk dezelfde als die van Horst-sweet-Horst. Klik hier voor de spelregels voor ingezonden stukken.
Tienrayseweg ongeschikt als 80-kilometerweg

Bovengenoemde stelling kreeg reacties (klik hier en hier). Ondersteunend alsook afwijzend. Gelukkig: goede besluiten worden genomen op basis van meningen en kennis van alle kanten.

Twee reacties steunen me en doen eigenlijk een oproep tot deze lagere snelheid. Pas je gedrag aan en gebruik je gezonde verstand is hun boodschap. En haal de bomen niet weg, die beschermen de fietsers. De andere reacties, drie onder naam en twee anoniem, wijzen de gedachte af. ‘De oorzaken zijn niet te wijten aan de wegsituatie, pas gewoon op en als je een fout maakt straffen de bomen je wel af, kap gewoon alle bomen en maak de weg breder, plaats meer verlichting, laat de mensen niet hun telefoon gebruiken, weer het vrachtverkeer, alleen de TomTom zegt wel dat het de snelste weg is, ik kan er wel inhalen en 80 rijden, alleen die overhangende bomen he.’ Een tegenstander van 60 kilometer per uur rijden: ‘Beste oplossing is waarschijnlijk gezond verstand en normaal rijden.’
Allemaal goede opmerkingen en ze zeggen allemaal eigenlijk ook dat er iets aan de weg gedaan moet worden (verlichting, bomen weg, breder maken) en dat het gedrag aangepast moet worden (telefoon die anderen gebruiken, weer het vrachtverkeer etc). De kern: laat een ander de problemen oplossen. Laat een ander zijn gedrag aanpassen. Dat is het probleem. Anderen, niet ik, maar anderen. Kijk nog eens naar de vrachtwagen en de wegbreedte (SWOV), de bomen, ze laten allemaal zien dat het geen 80-kilometerweg is. Het stuk weg van de A73 tot de spoorweg is 3,1 kilometer lang. Bij 60 kilometer duurt dat drie minuten. Ons gedrag aanpassen zou dus drie minuten moeten duren. Die ander ben ikzelf. Een rit van drie minuten, voor een enkeling de rest van zijn leven. Laat ‘ze’ wat doen aan de weg, laat ‘ze’ hun gedrag aanpassen.
Daarom nog maar eens: gedrag dwing je af door de inrichting van de weg, de regels en het handhaven daarvan. Deze weg is ongeschikt voor 80 kilometer per uur. We willen wel allemaal ons, of liever, andermans gedrag aanpassen, maar we kunnen het niet zonder wat hulp. En: lagere snelheid, andere uitkomst TomTom en dus minder doorgaand (vracht)verkeer.
Moet u bang zijn voor een aanpassing? De wethouder weet: vrijwel alle ongelukken zijn te wijten aan persoonlijke fouten, gedrag. De omstandigheden dragen daar wel sterk aan bij weet hij ook wel. Het zal wel blijven zoals het is.

Andries Brantsma (Andries.brantsma@hetnet.nl)

7 opmerkingen:

  1. Begreep dat er op 2 plaatsen een vaste flitspaal komt. ook komt er op een plaats vangrail ter bescherming van fietsers. Zo ook wordt het fiets pad volledig verlicht.. en wellicht wordt de weg Meerlo-Tienray ook 60km zone. en een juiste ontsluiting van Well-Venray als de rondweg Wanssum klaar is. En er een goede aansluiting aldaar is bij de snelweg. dan zou het aannemelijk kunnen zijn dat de verkeersdrukte niet toe neemt maar wellicht af neemt. Ook de overgang hierna van een stuk provinciale weg naar Gemeente weg bied vele oplossingen.. met beide handen de mogelijkheden oppakken. En met zijn alle Door!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik blijf me verbazen. Ik rij deze weg toch zeer regelmatig, ik voel me er nooit onveilig. Er zijn andere wegen die veel onveiliger zijn ook binnen onze gemeente. Natuurlijk kan het altijd beter, en proberen het vrachtverkeer te minderen is goed. Toch wordt het probleem bij andere zaken gelegd, dan bij de chauffeur. Als deze nu gewoon is normaal reed, was er nauwleijks een probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Opvallend, op mijn eerste opmerkingen dat er veel gecontroleerd wordt en hij er blijkbaar nauwelijks komt, anders had hij dit geweten, wordt niet gereageerd. Blijft gemakkelijk als buitenstaander alleen maar te roepen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Ruud,
      excuses dat ik je opmerking niet had meegenomen. Dat ik er volgens jou niet vaak zou komen is onjuist. Zowel per auto als per fiets rijd ik het stuk regelmatig. Ik weet inderdaad niet of er vaak gecontroleerd (of gemeten?) wordt. Ik let niet zo erg op controles en verdekt opgestelde kastjes, omdat ik me probeer aan de regels te houden en het is geen weg die me uitnodigt snel te rijden.
      Andries Brantsma

      Verwijderen
  4. Na de blogs gelezen te hebben en de reacties hierbij wil ik toch reageren....
    Er spelen hier namelijk twee dingen:
    1. In het vervoersplan van de gemeente (GVVP) wordt dit gezien als een ontsluitingsweg (GOW). Buiten de bebouwde kom geldt op deze wegen een snelheid van 80k/uur.
    2. Het profiel van de weg en de verdere uitstraling komt hier niet mee overeen.

    Er zijn dus twee dingen die hier een oplossing kunnen bieden om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen:
    1. Pas het gemeentelijk vervoersplan aan.
    Verander de categorie in een erftoegangsweg (ETW). De maximale snelheid is hierop 60k/uur. Voordeel: de weg voldoet in profiel (middenstreep weg)en gezien de vele uitritten op deze weg een logische keuze (ETW is uitwisselen van verkeer). Nadeel: je haalt (beleidsmatig in de categorisering) de enige ontsluiting met Tienray weg. De vraag is of je dat moet willen.

    2. Indien dit een GOW blijft, voldoet het profiel niet (2.60m per rijbaan is echt te smal!, zeker met deze snelheid). De enige oplossing is om dan de weg te verbreden. Voordeel: je kunt een volwaardige GOW maken, hierdoor neemt de verkeersveiligheid toe. Nadeel: de bomenstructuur verdwijnt/bomen moeten worden gepakt en er zijn een hoop in en uitritten op deze GOW (een GOW is puur bedoeld om te stromen op wegvlakken)
    Alternatief: maak van de weg een ETW (zoals besproken onder 1).

    Bovenstaande conform het 'duurzaam veiligheidsprincipe' in de verkeerskunde.

    Voor de gemeente ligt hier dus nog een hoop huiswerk!

    Groet Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De ander ben jezelf... het meeste verkeer is lokaal of lokaal bekend. Iedereen weet van de bomen, fietsers, landbouwverkeer, maar toch jagen als gekken om een paar tellen eerder te zijn. Gedraag je en de gemeente kan het geld aan andere zaken besteden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alle andere oplossingen zoals het plaatsen van een flitsplaat en vangrails, zijn dus lapmiddelen en zullen in de totaliteit niet zorgen dat hiermee de weg echt veiliger wordt. Hoogstens dat er wat minder ongelukken gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen