Na vijf lange maanden geduld oefenen is het er dan eindelijk:
het kunstwerk in het Beatrixpark. De onthulling was al aangekondigd voor
Koninginnedag/Koningsdag, maar dat bleek een wat al te rooskleurige
voorstelling van zaken. Pas afgelopen zaterdag was het zover. In de tussentijd kwam
ik er talloze malen aan voorbij. Aanvankelijk zat het verpakt in groen plastic.
Daarna kwam er een tent overheen te staan. En op welk uur
van de dag je er ook langsfietste, altijd waren er mensen aan het werk. De
verleiding een keer af te stappen om te zien waar ze mee bezig waren, wist ik
steeds zonder al teveel moeite te weerstaan: een kunstwerk in statu nascendi aanschouwen doet alleen maar af aan de verrassing
als het eenmaal voltooid is.
Was het kunstwerk het lange wachten waard? Dubbel en dwars! Beeldend
kunstenares Jacqueline Hanssen ontwierp een uit vier zetels en vier minder
luxueuze zitjes bestaande troon, bekroond door – hoe kan het anders? – een kroon.
De betonnen troon is geheel bekleed met mozaïeken die
refereren aan het koningshuis, aan Nederland en ook aan Horst aan de Maas.
Dit heeft geresulteerd in een letterlijk en figuurlijk
flonkerend geheel dat voorbijgangers al van verre tegemoet straalt. Beatrixstraat
en Beatrixpark hebben er beslist een attractie bij (naast de wielerbaan
uiteraard).
Het bijzondere aan het kunstwerk is dat de buurtbewoners
vanaf het begin nauw betrokken zijn geweest bij de totstandkoming ervan. Zij
zijn het ook die de afgelopen maanden, onder leiding van de kunstenares, met
uiterste toewijding de troon met duizenden (tienduizenden?) steentjes hebben beplakt.
Als we de verhalen mogen geloven heeft het hele proces zelfs bijgedragen tot
een grotere cohesie in de buurt. Kan het mooier?
De niet eens zo heel aandachtige beschouwer zal overigens de
gelijkenis met de socialsofa’s in het centrum van Horst opvallen. Niet zo
vreemd: ook die zijn ontworpen door Jacqueline Hanssen.
Dit alles gezegd zijnde en met de meeste hoogachting voor de
troon, ben ik van mening dat Horst aan de Maas intussen ook wel weer toe is aan
een nieuw kunstwerk dat zonder publieksparticipatie tot stand komt. Een
kunstwerk dat minder eenduidig is. Dat vragen oproept. Dat de gemoederen
beroert. Dat weerbarstig is. Dat discussie ontlokt. Dat ongemakkelijk aanvoelt.
Dat tot controverse leidt.
De eerste beschadiging van de troon is er al.... Per ongeluk iemand met iets hards tegenaan gereden? Een kind met een fietsje? Moedwillig? Je weet het niet. Duidelijk is nu al dat deze troon niet voor de eeuwigheid bedoeld is. Wat of wie wel? Zelfs deze blog zal ooit in het digitale niets verdwijnen.....waarschijnlijk.
BeantwoordenVerwijderen