maandag 8 juni 2015

Klein mysterie 653 – Schaliegas (2)

‘Namens @bernheze_gem steun gegeven aan motie van oa Boxtel die schaliegas afwijst #vngjaarcongres Motie is aangenomen!’, twitterde mijn nicht Marieke Moorman, burgemeester van Bernheze, afgelopen woensdag. Bernheze bevond zich daarmee in goed gezelschap: 72 procent van de Nederlandse gemeenten stemde op het jaarcongres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vóór een motie van de gemeenten Boxtel en Noordoostpolder waarin boringen naar schaliegas worden afgewezen. Venlo bijvoorbeeld sprak zich ook uit tegen schaliegas, blijkt uit een bericht op de website van Omroep Venlo (klik hier).
‘Hoe zou de gemeente Horst aan de Maas hebben gestemd?’, zo vroeg ik me af na het lezen van de tweet van Marieke. De leden van ons gemeentebestuur twitterden veel en van alles over hun belevenissen op het VNG-congres, maar over de schaliegasmotie geen woord.
De gemeenteraad van Venlo besprak de motie in zijn vergadering van 27 mei. Dit naar aanleiding van een brief van de indieners van de motie, de gemeenten Boxtel en Noordoostpolder. Zou de gemeenteraad van Horst aan de Maas die brief dan niet hebben ontvangen? Of wel hebben ontvangen, maar niet hebben besproken? Ik kon het me niet voorstellen en keek het na. Wat denk je? Geen spoor van de brief! Raarrrr. Totdat ik ineens de tegenwoordigheid van geest had de agenda van de komende gemeenteraadsvergadering, op 23 juni, erop na te slaan. En jawel hoor, bij de ingekomen stukken, stuk 19: ‘Brief van de gemeenten Boxtel en Noordoostpolder d.d. 12 mei 2015 (ons kenmerk 15-0041538) inzake aankondiging motie.’
Dus: op 12 mei is een brief binnengekomen over een op 3 juni te nemen besluit. Die brief wordt niet behandeld in de gemeenteraadsvergadering van 26 mei (een week vóór het te nemen besluit), maar in de vergadering van 23 juni (drie weken ná het te nemen besluit). De logica hiervan ontgaat me ten enenmale. En maakt de vraag hoe de gemeente woensdag (3 juni) heeft gestemd des te prangender. 
Bij mijn weten – corrigeer me als het niet zo is, ook ik ben niet onfeilbaar – heeft de gemeenteraad op 18 december 2013 voor het laatst over schaliegas gesproken. De SP diende toen een motie in om Horst aan de Maas tot schaliegasvrije gemeente te verklaren. Die kreeg alleen steun van de PvdA-PK. De andere partijen vonden het in navolging van verantwoordelijk wethouder Huub Dinghs te vroeg om een standpunt in te nemen. Op initiatief van Twan Hoeijmakers (Essentie), die zich een vurig pleitbezorger van schaliegas betoonde en schermde met een deskundige die wel eens eventjes zou komen vertellen hoe het zat met dat schaliegas, werd afgesproken er op een later moment uitvoeriger over te debatteren.
Het kan bijna niet anders of ik heb dat uitvoeriger debat dan toch gemist. Zo niet, dan neem ik aan dat het gemeentebestuur woensdag blanco heeft gestemd (er was immers nog geen standpunt). En zou het dan niet eens tijd worden dat Horst aan de Maas, zo ongeveer als laatste gemeente in Nederland, een standpunt over schaliegas inneemt? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten