‘Sinds gisteren rijden er vanwege werkzaamheden geen treinen meer tussen Venlo en Eindhoven. Een situatie die zal voortduren tot begin augustus. Verlangt u ook al weer zo terug naar de gesloten spoorbomen van de spoorwegovergang aan de Stationsstraat?’
Bovenstaand berichtje plaatste ik gisteren op de
Facebookpagina van Horst-sweet-Horst. Er kwam geen enkele negatieve reactie op.
Dat lijkt me een meer dan overtuigend bewijs voor het feit dat Horst aan de Maas helemaal
niet zit te wachten op die door de lokale politiek zo vurig gewenste, zeventien
miljoen euro kostende tunnel onder het spoor bij station Horst-Sevenum. Zou
natuurlijk ook compleet van de zotte zijn om zeventien (17!) miljoen euro aan
zo’n tunnel te spenderen. En dan ook nog het lef hebben de Grieken voor de
voeten te werpen dat het zulke geldverkwisters zijn …
Nee, de inwoners van Horst aan de Maas moeten hun zegeningen
tellen. Dankbaar zijn voor elke minuut dat ze voor deze spoorwegovergang stil
mogen staan. Gesloten spoorbomen aan de Stationsstraat aanvaarden als een
godsgeschenk. De gelegenheid om voor even te ontsnappen aan de jachtigheid van
het verkeer met beide handen aangrijpen.
Die paar minuten stilstand bieden de verkeersdeelnemer de
kans op zelfreflectie. Een uiterst zeldzame kans in een gemeente
die gebukt gaat onder een schrijnend gebrek aan verkeerslichten. Waar anders
dan voor de gesloten spoorbomen aan de Stationsstraat heb je de gelegenheid
eens rustig na te denken over de vraag of het niet eens tijd wordt je maîtresse
te dumpen? Of je kinderen niet veel te lang aan de pc zitten? Of je het nog wel
langer moreel verantwoord vindt driekwart van je werktijd te verdoen met whatsappen?
Of het eigenlijk wel zo verstandig was je trainer voor arrogante klootzak uit
te maken?
Maar zelfs voor wie wat minder lust tot zelfreflectie heeft,
hoeft het evenmin een straf te zijn te moeten wachten voor gesloten spoorbomen
aan de Stationsstraat. Hier komt-ie, de Horst-sweet-Horst top 5 van vragen om
bij stil te staan bij gesloten spoorwegbomen van de spoorwegovergang aan de
Stationsstraat:
5. Zou het al tot de Horster graffitiscene zijn
doorgedrongen dat het de bedoeling is om die betonnen E bij de Rabobank telkens
opnieuw te beschilderen?
Of kent Horst aan de Maas geen graffitiscene?
4. Zouden er meer of minder dan honderd borden en bordjes
staan binnen een cirkel met een omtrek van honderd meter rondom de
spoorwegovergang?
Zouden er meer of minder dan honderd palen en paaltjes staan
binnen een cirkel van vijftig meter rondom de spoorwegovergang?
3. Zou Frits Abrahams na 2011 (klik hier) nog wel eens bij
Het Loopcentrum zijn teruggeweest?
Hoe zouden de wandelschoenen die hij er in juni van dat jaar
aanschafte ’m zijn bevallen?
2. Waarom zou behalve Hans Mellendijk (klik hier voor zijn
reactie en lees daarna vooral het geweldige verhaal waarnaar hij verwijst)
niemand hebben gereageerd op het Horst-sweet-Horst-stukje over café Zum Bahnhof,
terwijl in de weken daarna verschillende mensen het verhaal
over het bezoek van een RAF-lid aan het café wel mondeling hebben bevestigd? Angst
voor vergeldingsacties?
1. Zou het niet gepast zijn medelijden te hebben met
fietsers die hier
richting Sevenum willen fietsen en door de weginrichter
worden gedwongen achtereenvolgens de spoorwegovergang over te steken, een
minder drukke weg over te steken, een bijzonder drukke weg over te steken, een
drukke weg over te steken en ten slotte de spoorwegovergang voor een tweede
maal over te steken alvorens ze eindelijk koers kunnen zetten richting Sevenum
(klik ook hier)?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten