vrijdag 13 januari 2017

Ingezonden – Dat gebeurt er (18) / Verkeer Tienrayseweg (1)

Wat volgt is een ingezonden stuk: de mening van de schrijver is niet noodzakelijk dezelfde als die van Horst-sweet-Horst. Klik hier voor de spelregels voor ingezonden stukken.
Tienrayseweg: pak door wethouder

Na mijn kritische stukje in december, over de wat dubieuze voorlichting in 2016 door de wethouder over verkeersveiligheidsresultaten, stond er ‘toevallig’ een week later een stukje in de Hallo over de verkeerssituatie op de Tienrayseweg. Mooi dat de wethouder daar wat aan wil doen. Een paar bomen weg in een bocht en een stukje vangrail. Is dat de echte oplossing als je ‘voor nul wilt gaan?’ Zwaar onvoldoende als je het echt meent. Daarom wat gegevens over deze weg. Door de jaren hebben er dodelijke ongelukken plaatsgevonden op deze weg. Mensen zijn er blijvend invalide geraakt en er gebeuren met regelmaat ongelukken. Hoe kan dat hier en op verschillende andere 80- kilometerwegen in onze gemeente?
Er zijn een aantal kenmerken aan deze weg die schreeuwen om echte actie. Er staan bomen zeer dicht naast deze weg. Dus als het maar even misgaat raak je een boom. Er is nauwelijks controle op snelheden in onze gemeente, dus, behalve gezond verstand geen reden om rustig te rijden. Je mag 80 kilometer per uur rijden en inhalen op een weg die daar totaal ongeschikt voor is. Dit laatste stelt de SWOV ook. Op een 80 kilometerweg moet je ruime rijbanen hebben. Veel wegen in Nederland hebben rijbaanbreedtes van 2,75 meter. Het SWOV vindt deze rijbaanbreedtes onverantwoordelijk smal
De Tienrayseweg is nog een paar graden erger. De strepen zijn zo smal als mag. De ruimte tussen de strepen midden op de weg is circa 5 centimeter (normaal 20-30 centimeter). De bomen staan 30-60 centimeter van de verharding af, maar als klap op de vuurpijl: de rijbaanbreedte is slechts 2,60 meter. Wat er na onverantwoord komt mag u zelf invullen. Vrachtwagens passeren elkaar rakelings. Inhalen is levensgevaarlijk.
De echte verbetering is, als je het  meent, simpel. Maak van deze weg, en ook bijvoorbeeld het stuk van Horst naar Castenray en andere, 60-kilometerwegen, ga handhaven, bouw enkele echte snelheidsremmers in en voer een inhaalverbod in op deze (kleine) stukken. Voordeel: minder kans op een ongeluk, bij een ongeluk een veel minder harde klap dan bij 80 kilometer. Als we dan ook in de bebouwde kom van Tienray bijvoorbeeld een 30-kilometersnelheid handhaven, heeft deze weg meteen een kleinere aantrekkingskracht op doorgaand verkeer en helpt het ook daartegen. Gerenommeerde bureaus zeggen ditzelfde.
Het is niet zo moeilijk serieus ‘voor nul’ te gaan wethouder, maar je moet wel willen en durven.

Andries Brantsma

3 opmerkingen:

  1. Jammer joh. Is provinciale weg. Laat die alstublieft 80 blijven. Er zijn daar naar mijn weten niet heel veel ongevallen gebeurt die te wijten zijn aan de wegsituatie. Vaak waren de bestuurders zelf de oorzaak. En ja als je daar een fout maakt straffen de bomen je af....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat je de reactie begint met 'jammer joh'. Want deels kan ik me in je verdere reactie wel vinden. Dit is een weg die in de tijd dat ie is aangelegd waarschijnlijk wel voldeed (auto's waren toen smaller) maar vandaag te dag is achterhaald. Met de huidige maatvoering is de weg echt te smal voor de functie die ie heeft. En ja, het is een provinciale weg (in de categorisering een gebiedsontsluitingsweg genoemd) en ja ik ben ook van mening dat ie dat moet blijven, maar met het huidige profiel deze 80 houden lijkt me niet handig. Hierdoor zullen de ongevallen niet afnemen. Is een weg goed in maatvoering, dan zullen bestuurders ook minder fouten maken. Dus om bijna alle ongevallen te verwijten aan de fouten van bestuurders, vindt ik in deze een beetje kort door de bocht. Het begint met een goeie maatvoering en inrichting van de weg... In dat geval zullen de bomen je ook niet meer af hoeven te straffen...
      Groet Jeroen, verkeerskundige

      Verwijderen
  2. Laten we gewoon een rij bomen kappen en de weg breder maken. Veel veiliger, kernen blijven optimaal bereikbaar en tevens voordeliger in groen onderhoud. Maar waarschijnlijk vind dhr brandsma dit geen goed plan.
    Beste oplossing is waarschijnlijk gezond verstand en normaal rijden.

    BeantwoordenVerwijderen