woensdag 12 april 2017

Top 5 – Horster romneyloodsen en romneyloodsachtige constructies

‘Dat de vroeger zo hermetisch gesloten hekken nu al meer dan een week open staan, dat sinds enkele dagen ook de grote toegangsdeur open is, kan vrees ik slechts één ding betekenen: de loods is ten dode opgeschreven.’
Zaterdag geschreven (klik hier). Inmiddels weet ik wel beter: de voormalige tuinbouwloods op de kruising Speulhofsbaan – Americaanseweg in Meterik krijgt een tweede leven, zo heeft de (nieuwe) eigenaar me verzekerd. Waarom die deuren dan open staan? Om de oliegeur eruit te verdrijven. Wat er daarna gaat gebeuren? Staat nog niet vast, maar afbraak komt voorlopig niet im Frage. Pak van m’n hart!
Verder: Leopold P. was zo vriendelijk me te attenderen op de naam van dit type loods: romneyloods. Aan Wikipedia (klik hier) ontleen ik de wetenschap dat de romneyloods een doorontwikkelde variant is van de in de Eerste Wereldoorlog in Engeland uitgevonden nissenhut. Vooral na de Tweede Wereldoorlog kreeg de romneyloods een heel scala aan niet-militaire toepassingen. Zou Freddy Heineken nog hebben geleefd dan had hij u er ongetwijfeld nog veel meer over kunnen vertellen. Tijdens zijn ontvoering in 1983 zat hij namelijk enkele weken opgesloten in een romneyloods in het westelijk havengebied van Amsterdam.
Een Horst-sweet-Horst top 5 van Horster romneyloodsen is een van mijn wensdromen. Maar telt Horst aan de Maas wel zoveel romneyloodsen? Ik heb ze niet kunnen vinden. Hopelijk leidt de publicatie van de top 5 van Horster romneyloodsen en romneyloodsachtige constructies tot tips en ontdekkingen, zodat die top 5 van Horster romneyloodsen er ooit nog van komt. Voor nu houd ik het dus bij de top 5 van Horster romneyloodsen en romneyloodsachtige constructies. Komt-ie: 

5. Driekooienweg, Evertsoord
Een echte romneyloods heeft de vorm van een liggende halve cilinder. Hier is die vorm slechts in aanzet aanwezig. Is dit ooit wel een echte romneyloods geweest? Of is het gewoon de Evertsoordse variant erop?

4. Songertweg, Horst
Ook deze loods, onderdeel van het Interchaletimperium, heeft slechts in aanzet iets weg van een heuse romneyloods. Desalniettemin fraai van vorm, kleur en materiaal. 

3. Jacob Poelsweg, America
Komt een aardig eind in de buurt, maar lijkt me eerder een variant op de (kleinere) nissenhut dan op de romneyloods. Hoe dan ook: de begroeiing met klimop en de bloeiende japanse kers op de achtergrond maken deze loods zeker nu tot een juweeltje. 

2. Zwanenweg, Tienray
Zul je altijd zien: nergens zijn ze te vinden en hier staan er ineens twee naast elkaar! Waarvan de rechtse me het meest kan bekoren: bij de linkse detoneert de groene deur.

1. Speulhofsbaan, Meterik
Hoewel de rechtse Tienrayse loods er aardig mee kan concurreren, blijft deze voor mij vooralsnog onovertroffen. Voor een afgewogen oordeel zou ik eerst ook de Tienrayse loods van binnen moeten zien. 

Ten slotte nogmaals: tips over andere romneyloodsen (en ook romneyloodsachtige constructies) in Horst aan de Maas zijn van harte welkom! Mail ze naar horstsweethorst@gmail.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten