donderdag 22 juni 2017

Intermezzo – Egbert Derix & Eric Vloeimans

Lastig om het droog te houden, gisteravond in café Cambrinus bij het concert van pianist Egbert Derix en trompettist Eric Vloeimans. Ga er ook maar aanstaan als muzikanten en publiek: buitentemperatuur naar schatting 32 graden, binnentemperatuur naar schatting 47 graden, gevoelstemperatuur binnen naar schatting 83 graden.
Maar het was niet alleen de hitte die het lastig maakte om het droog te houden, het was óók de muziek. Of het was misschien nog wel méér de muziek: tegen hitte kun je je tot op zekere hoogte nog wapenen, tegen emoties die muziek teweeg kan brengen niet. Die overvallen je. En dan kan het gebeuren dat ondanks een gevoelstemperatuur van 83 graden de koude rillingen over je rug lopen. Waar ‘m dat nu precies in zit? Ik heb er diep over nagedacht, maar ik geloof niet dat ik het heel goed onder woorden kan brengen. Ja, er waren twee virtuozen aan het werk, musicerend op de toppen van hun kunnen, improviserend, elkaar aanvullend en uitdagend, ontspannen en toch met een ongekende intensiteit. En die twee virtuozen maakten ook nog eens hartverscheurend mooie muziek, waar ik bevattelijk voor ben. Al die ingrediënten bij elkaar emotioneren blijkbaar. Zoiets moet het zijn.
Nu dit toch al een klef stukje aan het worden is – ongetwijfeld mede onder invloed van een binnentemperatuur van naar schatting 53 graden en een gevoelstemperatuur van naar schatting 91 graden bij het schrijven ervan – kan er ook nog wel een klefheidje bij. En wel dit: doorgaans heb ik er niet zoveel last van dat ik trots ben op dingen die in Horst aan de Maas gebeuren. Ook in dit geval weet ik niet of ‘trots’ het juiste woord is. Maar laat ik het dan zo zeggen: ik voel me bevoorrecht dat zo’n memorabel concert als dat van gisteravond hier in mijn eigen Horst aan de Maas plaatsvindt.
En als ik nu niet oplet, ga ik hier ook nog de loftrompet steken over Cambrinus en zijn uitbaters Jan Duijf en Henny Smits. Maar dan zou ik de klefheidsgrens overschrijden, wat ik uiteraard niet op mijn geweten wil hebben. Daarom laat ik het hier maar bij. 

1 opmerking: