donderdag 8 februari 2018

Intermezzo – Station Grubbenvorst

‘Het station dat iedereen wil’, las ik laatst ergens op internet. Het ging over station Grubbenvorst, een station dat er niet is, maar er dus volgens ‘iedereen’ wel moet komen. Is dat wel zo? Wil ‘iedereen’ een station in Grubbenvorst? Zelf weet ik eigenlijk helemaal niet zo zeker of ik station Grubbenvorst wel wil. Zo vraag ik me af of bezoekers en werknemers van de bedrijven op Greenport Venlo en van de Brightlands Campus niet beter af zijn met een pendelbusdienst vanaf station Blerick en/of Venlo. En wegen die paar minuten tijdwinst die treinende Grubbenvorstenaren boeken als hun dorp over een station beschikt, op tegen de miljoeneninvesteringen? En hoe duurzaam (daar is het woord weer) is de aanleg van een nieuw station en alles wat daarbij vooral infrastructureel komt kijken?


Ik wil best aannemen dat iedereen in Grubbenvorst een station wil. Waarschijnlijk wil in Tienray of in Griendtsveen ook iedereen een station. Maar is het vermoeden dat iedereen het wil reden genoeg om het dan ook maar te doen? En ruilen al die zo hartstochtelijke willers van nu straks daadwerkelijk hun behaaglijke auto in voor de overvolle en vaak vertraagde trein?


Grubbenvorst heeft in elk geval de lokale politiek mee. Die kijkt wel uit om de Parel aan de Maas na het Nieuw Gemengd Bedrijf, de Centrale Verwerkingsinstallatie Raaieinde en nog zo wat dingen opnieuw tegen de haren in te strijken. Soms zou je de lokale politiek wat minder opportunisme en wat meer visie toewensen.

N.B. Dit stukje verscheen eerder deze week in licht gewijzigde vorm in ViaHorstaandeMaas (klik hier)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten