Waar in Horst stonden de eerste stoplichten (verkeerslichten schijn je
officieel te moeten zeggen, maar wtf)? Typisch zo’n vraag die de stemming op
een verjaardagspartijtje kan doen omslaan van gemoedelijk in grimmig. ‘In een
woning aan de X-straat, waar de verjaardag van Y werd gevierd, raakten de
gemoederen gisteravond dusdanig verhit dat politie-ingrijpen noodzakelijk was’,
lees je dan de volgende dag op Nieuws uit Horst aan de Maas of in de
krant.
Mijn geheugen geeft mij in dat de eerste stoplichten in Horst verschenen op de
kruising Venrayseweg – Wittebrugweg, bij wat toen nog De Oude Lind heette. Maar
sommige mensen uit mijn nabije omgeving worden niet moe mij te wijzen op mijn
haperende geheugen. Een deel van hen behoort tot de school die er heilig van
overtuigd is dat de kruising Venrayseweg – Noordsingel de primeur had op Horster
stoplichtengebied.
Ook de vraag waar de eerste Horster stoplichten verrezen moet je eigenlijk niet
met de waarheid willen verpesten. Zal ik daarom niet doen. (Niet uit te sluiten
valt trouwens dat iemand dat ooit al heeft gedaan en me daar naar aanleiding
van dit stukje fijntjes op zal wijzen.) Op basis van een uit de collectie
krantenknipsels van een voormalig bewoner van de Oranjestraat opgediept artikel
uit
Dagblad De Limburger durf ik nu wel het sterke vermoeden uit te spreken
dat de kruising Venrayseweg – Noordsingel in 1993 of 1994 is voorzien van
stoplichten.
In dat artikel noemt verkeerskundige J. van Grinsven het overigens geen verkeers-
of stoplichten maar ‘rijlichten’ – wat ik op basis van eigen ervaringen een flagrante
ontkenning van de werkelijkheid zou willen noemen.
Het artikel verscheen in de krant van 31 maart 1993. Aanleiding was een
informatieavond over de herinrichting van de kruising. Omwonenden spraken daar
hun verontrusting uit over de voorgenomen plaatsing van stoplichten. Ze
vreesden opstoppingen. Bovendien voorzagen ze sluipverkeer in de Norbertuswijk
en op de Gastendonkstraat en Wittebrugweg. Verantwoordelijk wethouder Ger
Driessen betoogde dat de stoplichten juist voor meer veiligheid en een betere
verkeersafwikkeling zouden zorgen. Desondanks beloofde hij de noodzaak van
stoplichten nog eens te bekijken:
‘Misschien zijn ze nu niet nodig, maar het
verkeer neemt de komende jaren alleen maar toe. Over enkele jaren kunnen we
niet meer zonder.’
Houd me ten goede, maar Ger Driessen een beetje kennende
zijn die stoplichten er in 1993 of 1994 gewoon gekomen. Hoe dan ook moet De
Grote Visionair worden nagegeven dat we inmiddels inderdaad niet meer zonder
kunnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten