dinsdag 10 oktober 2023

Intermezzo – Liegbeest

Liegbeest! Onsterfelijk gemaakt door de onovertroffen Stratemakeropzeeshow (wat prijs ik me gelukkig dat ik uitgerekend ten tijde van de Stratemakeropzeeshow kind was):

Mijn broer loopt harder dan jouw broer
En later wordt hij kap'tein
Mijn vader was vroeger piloot
En ik krijg voor mijn verjaardag een grotemensen boot

refrein:

Je bent een liegbeest, een jokkebrok
Van acht'ren en van voren
Maar ga d'r asjeblieft mee door
Want 't is zo grappig om te horen

Mijn oom heeft auto's bij de vleet
Mijn tante heeft er nog meer
In onze tuin zat gisteren een aap
En mijn vader heeft gevochten, met een hele grote beer

enz.



Iemand zou eens aan Hans Dorrestijn, Wieteke van Dort of Joost Prinsen moeten vragen of zij zich nog herinneren wie model stond voor dat liegbeest. Prins Bernhard? Niet onmogelijk. Liegbeest bij uitstek. Hij kwam er nog mee weg ook.

Kan dat bordje geen permanente status krijgen?


En dit ook?


En dit ook?


Hier hangt geen verklarend bijschrift. Te hoog misschien voor de ophanger(s) van die andere drie bordjes? Hoewel? Merk op dat het straatnaambord niet in de richting van de Prins Bernhardstraat wijst maar in de richting van de Westerholtstraat. Een leugenachtig straatnaambord. Hoe toepasselijk.

3 opmerkingen:

  1. Verstandig om personen en persoonsnamen zo spoedig mogelijk te verbieden en te verwijderen als straatnamen. Aan eenieder, persoonlijk of maatschappelijk, kleven wel ongewenstheden. Hetzij nu hetzij in de (verre) toekomst als de tijdgeesten anders zijn. De helden of heldinnen van nu kunnen de slechteriken van de toekomst zijn en omgekeerd.
    In deze nieuwe benadering hebben vrouwen(namen) nu een voorsprong bij de modernisering van de straatnaamgeving. Er hoeven veel minder namen gecorrigeerd te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens. Voorkomt ook discussies dat straatnaamgeving te wit of blank, te mannelijk en te weinig inclusief is. Bespaart dan ook heel veel ambtelijke en politieke tijd en kan de gemeente / politiek zich meer richten op concrete doelen en resultaten.

      Verwijderen
  2. Ha, ha, mooi gebracht.
    Dan toekomstig onze Frans-weg met ondertitel vverlakker. Lakte een tomaatje weg.

    BeantwoordenVerwijderen