woensdag 31 januari 2024

Intermezzo – Avondwandeling

19.37 uur – avondwandeling. Avondwandelingen zijn leuk. Avondwandelingen met een doel, opdracht of thema zijn leuker. Deze avondwandeling heeft vooralsnog geen doel, opdracht of thema. Niet forceren, het komt of het komt niet, maakt ook niet uit, avondwandelingen zijn immers sowieso leuk.

20.00 uur – ik sta bij de kruising Noordsingel – Venrayseweg te wachten tot het stoplicht groen wordt. Tegenover voormalig café Aquarius. Heette dat ook niet ooit De Kar? Nee. Wel iets in die geest. De Koets? Wacht. Is ‘Horster panden waarin ooit een café was gevestigd’ geen geschikt thema voor deze avondwandeling? Jazeker wel! Nummer 1:


20.01 uur – De Griëze moet nummer 2 worden bedenk ik me. Op naar de Venloseweg! Honderd meter verder draai ik me al om: eerst Cambrinus even meepikken. Hoe kon ik Cambrinus nu vergeten?

20.06 uur – Cambrinus. [Mislukte foto, zie ik bij thuiskomst, maar wtf]


20.07 uur – terug naar de Noordsingel, andermaal op naar De Griëze. Wacht. Ik kan De Vlègel natuurlijk ook nog even meepikken en dan van daar via De Meent doorsteken naar de Doolgaardstraat en mijn weg richting De Griëze vervolgen.

20.17 uur – De Vlègel.


20.18 uur – wacht. Nu ik toch in de Loevestraat ben, kan ik natuurlijk net zo goed ook even De Buun meepikken en daar via de Harrie Driessenstraat doorsteken naar de Doolgaardstraat en mijn weg naar De Griëze vervolgen.

20.19 uur – De Buun.


20.20 uur – wacht. Ik kan natuurlijk net zo goed doorlopen naar het Sint-Lambertusplein om daar Kling mee te pikken. En dan gewoon via de Hoofdstraat en de Venloseweg naar De Griëze. Wat was het eigenlijk voor dwaas idee om per se via de Doolgaardstraat te willen lopen?

20.21 uur – Kling.


20.22 uur – ik heb nu vijf Horster panden gehad waarin ooit een café was gevestigd. Onderweg naar De Griëze bedenk ik me dat de opdracht voor deze avondwandeling wordt: ‘Tien Horster panden waarin ooit een café was gevestigd’ – meer dan tien foto’s kan ik op Insta immers niet kwijt.

20.32 uur – De Griëze. Mislukte foto. Denk ik. Nieuwe. Die lukt wel. Vind ik. [Bij thuiskomst blijkt de mislukte foto toch gelukter dan de gelukte]


20.35 uur – van De Griëze terug richting Horster centrum bedenk ik me wat de resterende vier Horster panden waarin ooit een café was gevestigd moeten worden.

20.42 uur – ik passeer Domino’s en hoor de ene jongen tegen de andere zeggen: ‘Mijn gevoel zei ook tegen mij van “Ga die gewoon zoeken, man!”’

20.46 uur – Wilhelminaplein. De Schitspool. Meest hermetische van alle Horster cafés. Kwam daar überhaupt wel eens ooit iemand?


20.47 uur – voor Scapino hoor ik een jongen tegen een groepje jongens en meisjes zeggen: ‘Ik heb nog nooit een boete gehad.’ Opdracht voor een volgende avondwandeling kan misschien zijn ‘Tien toevallig opgevangen quotes’.

20.49 uur – via Albert Heijn naar de Herstraat. Qual der Wahl hier. Ik kies voor Van der Sterren.

20.58 uur – Van der Sterren. Lichte twijfel of dit wel het juiste pand is. Slechte foto.


20.59 uur – hoezo lichte twijfel? Natuurlijk was dat Van der Sterren!

21.01 uur – Schoolstraat. Babouche. Al ben ik eerder geneigd dit Bar ’t Keteltje te noemen. In geen van beide ooit geweest als ik het wel heb.


21.08 uur – op de Meterikseweg hoor ik het ene voorbijfietsende jongetje tegen het andere voorbijfietsende jongetje zeggen: ‘Tijn, je bent dromig!’

21.11 uur – Roëze Grád! Nummer 10! Missie volbracht!


21.28 uur – thuis, na 9,67 kilometer. Snel stukje schrijven.

12 opmerkingen:

  1. Ik ben jaloers, Wim! Een kleine 10 km lopen en dat binnen de anderhalf uur. En dan nog de foto's!! Knappe prestatie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi doel , een stukje Hôrster geschiedenis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wim, In de Herstraat had je bijna elk pand of plek kunnen aanwijzen. Van der Sterren was in mijn jonge jaren volgens mij Derks Toon (Toën), ik ben buurman geweest tot mijn 17e.
    En stukje verder had je Cox Wiel, eerst friettent en daarna café. Is volgens mij pas onlangs onder een andere naam gestopt. Dan was er op de hoek met de kloosterstraat Martin Janssen. Overdag had hij de schilderszaak en in de avond het café. Daar mocht en kon alles.
    Een stuk verder lag Keijzers Wumke, links langs Van Lieshout.
    En dan had je op de hoek met de Kerkstraat nog het onvolprezen Café Zaal Ritt.

    Van de Grijze heb ík trouwens nog nooit gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was hotel stad Venlo uitbater Esso de Raat daarvoor lag café Houwen is ook van Lou Acarius geweest .

      Verwijderen
  4. en niemand mist BarCelona?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik mis nog in de Loevestraat waar de bakker Frédériks heeft gewoond ik weet de naam even niet.
    Cox jeu in de steenstraat.
    Een leuk idee om zo te wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Americaanse Poort
    Cafe Ritt
    Horsjoe Bar

    BeantwoordenVerwijderen