dinsdag 21 mei 2024

Intermezzo – Marcel

Marcel van Roosmalen was in Horst! In ’t Gasthoês! Zaterdag! Om z’n nieuwste bundeling reportages, Totaal 3, te promoten! Met Volkskrant-journalist Gijs Beukers in z’n kielzog! Waarom had niemand me op de hoogte gebracht? Historische avond gemist, zo werd me duidelijk toen ik Marcel gisteren in de podcast Weer een dag verslag hoorde doen van zijn wederwaardigheden in ons mooie dorpje:

‘Ik ben nu bezig met een soort boekentour voor Totaal 3. En ik vond mezelf terug op zaterdagavond in Horst, in Limburg, om m’n reportageboek te promoten. In een keer schoot het door me heen, toen ik door Horst liep al: waar ben ik eigenlijk mee bezig? Het is heel positief hoor, er waren zeventig mensen of zo in een zaal, ’t Gasthoês, in Horst. Die zaten allemaal naar me te staren toen ik op dat podium kwam. En dan de vragen die uit de zaal komen… Een vrouw had de warmtepomp kapot en vroeg om advies. Ik dacht: eigenlijk wel heel gek dat ik dit meemaak. Ik zeg: mevrouw, u moet rustig blijven.
“Komt het gas dan nooit meer terug? Moet ik dan altijd koken met zo’n rotfornuis?”
Ik zeg: mevrouw, u bent op een lezing over
Totaal 3, over de reportage. Gaat u het boek überhaupt kopen?
“Ik kan niet lezen.”
Ik heb toch nog best veel boeken gesleten en het belang van de reportage duidelijk gemaakt. En je bent dan op pad in Horst met Gijs Beukers. Jezus… het is… ja… alles is nieuw voor ‘m, alles wat blinkt vindt ie mooi, het is on-ge-lo-fe-lijk. Je loopt… wat is er met m’n leven gebeurd? Weet je wel, ik loop met Pietje Piepelmoentje door het centrum van een of ander Limburgs dorp, waar de tijd stil heeft gestaan en waar ze daar mee bezig zijn… Ik heb diep respect voor Horst. Maar veel zwerfkeien liggen er. En een kunstenaar heeft die met zwart ijzerdraad oortjes gegeven. Dat worden dan ‘de schaapjes’ genoemd. Het staat heel ver van me af, dat soort kunst. Het klinkt wel alsof ik toe ben aan vakantie.’


Zo, staan we weer met beide beentjes op de grond. Even in de gaten houden of er de komende dagen nog nabranders volgen in z’n Radio 1-column, in z’n column in de NRC of in de reportage van Gijs Beukers in De Volkskrant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten