Hebt u dat nou ook, dat u al moe wordt van de verkiezingscampagne als u er alleen maar aan denkt? Gisteren dus naar Zomergasten gekeken en het Premiersdebat (hoe bespottelijk) mooi aan me voorbij laten gaan. Uit de verslagen en commentaren in de kranten van vandaag maak ik op dat ik weinig heb gemist.
Ze zullen het natuurlijk om het hardst ontkennen, maar vreemd
genoeg proef ik iets van eenzelfde campagnemoeheid ook bij Roy Bouten, Thijs Coppus
en Raymond Knops, de drie Horster Kamerkandidaten.
Roy Bouten (nummer 75 op de PvdA-kieslijst in Limburg) twittert
zoals gebruikelijk dat het een aard heeft, maar toch vooral om iedereen op te
roepen een stem op hem uit te brengen bij de verkiezingen voor beste webpoliticus. Allemaal goed en wel, maar als je op z’n weblog klikt op het
tabblad ‘Resultaten’, verschijnen de woorden ‘Wordt aan gewerkt’ op het beeldscherm. Van die dingen.
Thijs Coppus (SP, nummer 29) is normaliter een nagenoeg even
fanatiek twitteraar die de confrontatie niet schuwt. De laatste weken is z’n
tweetproductie naar een zorgwekkend laag niveau gedaald en zijn felle
discussies met tegenstanders er al helemaal niet meer bij. Instructies van
boven? En z’n verkiezingsdagboek dan? Dat wekt met pas een week na dato
bijgewerkte, afstandelijke teksten eerder de indruk van een verplicht nummer.
Resteert Raymond Knops, de hoogstgenoteerde Horstenaar (CDA,
nummer 4), wiens campagneauto vooral staat te pronken bij z’n woning aan een
achterafweg in Hegelsom. Had bij de vorige verkiezingen in 2010, toen ie
aanvankelijk op een zijspoor leek te belanden, nog de beschikking over een
eigen campagnehuis dat bruiste van de activiteiten.
Nu hij zich zekerder waant van z’n zaak is dat campagnehuis
er bij ingeschoten. De driehoeksborden van toen heb ik ditmaal tot op heden
evenmin gesignaleerd. Even vreesde ik dat zelfs de grote borden – de
CDA-specialiteit die altijd zoveel irritatie oproept bij SP en Behoud De Parel
– deze keer achterwege zouden blijven, maar gelukkig sieren ze sinds zaterdag
weer het straatbeeld.
Heren, dit laatste lichtpuntje kan niet verbloemen dat het
armoe troef is. Ga uit een ander vaatje tappen en Horst-sweet-Horst is zoals
altijd graag bereid jullie van een extra dosis gratis publiciteit te voorzien.
Om maar eens een dwarsstraat te noemen: plaats een spotje op de digitale reclamemast
van Interchalet langs de A73 en Horst-sweet-Horst besteedt er gegarandeerd aandacht aan. En zo is er nog veel meer te bedenken. Heren, mag ik ook in dezen op jullie creativiteit vertrouwen?
Misschien moet ik je wel teleurstellen en ben ik er van overtuigd dat we geen ludieke activiteiten moeten organiseren maar dat het veel leuker is om de hele vakantie, en daarna, met mensen in gesprek te zijn over dat wat ze bezig houdt.
BeantwoordenVerwijderenEn die campagne voor Beste Webpoliticus is vast een opwarmertje om eind december in het jaaroverzicht van HSH weer meest actieve politieke twitteraar van Horst aan de Maas te worden :-)