Heerlijk, hè, die 130? Went snel, niet? Alsof je nooit
anders hebt gedaan. Wat zegt u? Ja, natuurlijk rijd ik 130. Als niemand kijkt
zelfs 160, 170. Toegegeven, met de angstkeutel in m’n broek, maar die heb ik er
graag voor over, nu blijkt dat hardrijden mee kan helpen de komst van de
megastallen van het Nieuw Gemengd Bedrijf te verhinderen. Wat zegt u? Dat
begrijpt u niet, dat er een verband bestaat tussen de verhoging van de
maximumsnelheid op autowegen en de komst van het Nieuw Gemengd Bedrijf? Eerlijk
gezegd snapte ik er in het begin ook geen bal van. Gelukkig hebben Lutz Jacobi
en de provinciale media me wat wijzer gemaakt. Wat zegt u? U wilt ook graag
wijzer worden gemaakt? Geen probleem, voor u doe ik alles.
In eerste instantie werd ik dus op een dwaalspoor gezet. Dat
was toen ik las (klik op de collegebesluiten van 7 augustus) dat ons gemeentebestuur op 7 augustus had besloten bezwaar aan
te tekenen tegen de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur
op de A67 en A73. ‘Mooi’, dacht ik in al m’n argeloosheid, ‘komt de gemeente de
bewoners van de Horster wijken die twee jaar geleden hun beklag deden over geluidshinder van de A73, alsnog tegemoet.’
Ik begon pas nattigheid te voelen toen ik Tweede Kamerlid
Lutz Jacobi (PvdA) woensdag in Grubbenvorst hoorde zeggen dat die onzinnige
snelheidsverhoging tegenstanders van het Nieuw Gemengd Bedrijf wel eens in de
kaart zou kunnen spelen.
Dat bezwaar van het gemeentebestuur zou toch niet zijn
ingegeven door bezorgdheid om het Nieuw Gemengd Bedrijf? Toch wel, begreep ik
tussen de regels door na lezing van Dagblad
De Limburger van afgelopen vrijdag: ‘Door
de hogere stikstofuitstoot van het verkeer op de autosnelwegen moeten bedrijven
aan strengere eisen voldoen.’ Op die manier zouden niet met name genoemde
bedrijven worden beperkt in hun ontwikkelingsmogelijkheden.
Het kwartje viel pas helemaal toen ik later op de dag de
website van L1 onder ogen kreeg: ‘Horst
aan de Maas [vreest] dat er teveel
stikstof wordt uitgestoten door verkeer dat harder rijdt. Dat zou ten koste
gaan van de ontwikkeling van megastallen. Die bedrijven met duizenden koeien en
varkens zouden ook voor de uitstoot van stikstof zorgen. De gemeente heeft
liever zo’n bedrijf in haar gemeente dan een snelweg waar 130 gereden mag
worden.’
Ongetwijfeld zal die formulering de goedkeuring van het
gemeentebestuur niet kunnen wegdragen, maar neem van mij aan dat er in elk
geval een kern van waarheid in zit.
In afwachting van de volgende curieuze bocht waarin het
gemeentebestuur zich moet wringen om de komst van het Nieuw Gemengd Bedrijf
mogelijk te maken blijf ik het gaspedaal voorlopig nog maar even stevig
ingedrukt houden. Vroem, vroem, vroemmmmm.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten