Het begon met een artikel in De Volkskrant van afgelopen vrijdag over allerlei onverklaarbare taferelen die zich dit voorjaar in Overijsselse bussen afspeelden. Zo doken in een streekbus tussen Zwolle en Coevorden ineens horden Chinese toeristen op, vertoonde zich in een Zwolse stadsbus plotseling een muziektrio genaamd De Blauwe Vingers en voerde in een derde streekbus Meneer Mishta, een mysterieuze ziener, actie tegen de algehele verzuring. Niet één dag, maar drie maanden! Niemand kon het verklaren, Overijssel stond op z’n kop. Totdat De Volkskrant vrijdag onthulde dat het allemaal doorgestoken kaart was: de Chinese toeristen waren ingehuurd, De Blauwe Vingers was een gelegenheidstrio en Meneer Mishta is een acteur. Allemaal in het kader van een kunstproject bedoeld om forensen anders naar hun omgeving te laten kijken. Slechts een klein groepje ingewijden wist ervan en de buschauffeurs speelden het spelletje braaf mee. Geniaal!
En toen had ik het dus door. De Floriade is van hetzelfde laken een pak! Alleen geen kunstproject van drie maanden, maar van een dikke tien jaar. Geniaal in het kwadraat! Half Limburg moet in het complot hebben gezeten, alleen: ik zag het niet. Maar ja, je gaat het dus pas zien als je het door hebt. En nu heb ik het dus door.
Tien jaar lang acteren in een toneelstuk, een onvoorstelbaar knappe prestatie. Al kan ik me ook voorstellen dat er bij de hoofdrolspelers sprake is van enige opluchting: tien jaar lang acteren in hetzelfde stuk gaat je niet in je kouwe kleren zitten en op een gegeven moment is de uitdaging er wel af.
Voor alle acteurs wenkt nu een zonnige toekomst. Paul Beck
kan zich eindelijk ontdoen van dat vlinderdasje en zich verdienstelijk maken bij
De Efteling of anders wel het Sprookjesbos. Leon Litjens, verlost van de
verplichting om de andere dag te roeptoeteren over spin-offeffecten, kan
ongetwijfeld een directiefunctie bij het Nieuw Gemengd Bedrijf tegemoet zien.
Thijs Coppus, die al die tijd de bad guy
heeft moeten acteren, gun ik nu eens een rol als knuffelbeer. Ook Leon Frissen
en Ger Driessen, beiden op een gegeven moment uit het script geschreven, komen
ongetwijfeld goed terecht. Leon Frissen heeft zich inmiddels bekwaamd in het
debiteren van diepzinnige gedachten op Twitter. Ger Driessen heeft in het
recente verleden bewezen zich als een vis in het water te voelen in het
filmwereldje. Resteren al die CDA-gemeenteraadsleden die een half jaar lang al
twitterend de loftrompet over de Floriade moesten steken. Ik durf er veel om te
verwedden dat voor hen elders wel weer een figurantenrol is weggelegd. Is ze op
het lijf geschreven.
Geconfronteerd met de onthulling van De Volkskrant reageerde journalist Matthijs Oppenhuizen van Stentor Sallands Dagblad vrijdag als
volgt: ‘Ik ben dus eigenlijk voorgelogen?
Ik baal dat ik er met open ogen ben ingetuind en niet de waarheid heb
achterhaald, maar ik vind het wel een sterk en ludiek project.’ Het zouden
mijn woorden over de Floriade kunnen zijn. Sinds vrijdag weet ik dat elke cent,
elke euro van die tientallen Floriademiljoenen het ten volle waard is geweest.
Je gaat het inderdaad pas zien als je het door hebt.
Geinig, Maarten van Rossum beweerde gisteren hetzelfde over Groen Links, namelijk dat het in feite een eindexamenproject van een kleinkustacademie was, maar dat alleen Jolanda Sap daarover niet was ingelicht.
BeantwoordenVerwijderenJouw blog is dus ook Theater Carré met 1500 m/v publiek waard!