maandag 18 maart 2013

Klein mysterie 434 – Floriade (4)

Laten we het eens over Thijs Coppus hebben. Achtereenvolgens gemeenteraadslid, voorzitter gemeenteraadsfractie, lid van Provinciale Staten, fractievoorzitter in Provinciale Staten, bijna Tweede Kamerlid, weer gemeenteraadslid. Allemaal voor de SP. Altijd in de oppositie, nooit aan de macht. Er zelfs niet aan geroken. Altijd veel weten te vertellen, en toch als het er op aankomt nooit iets te zeggen hebben. Pijnlijk. Begrijp me goed: Thijs is een aardige vent en ik ben het veel vaker wel dan niet met ’m eens, maar op de keper beschouwd doen hij en z’n partij er niet toe. Voor politici van andere partijen derhalve niet iemand om rekening mee te houden, laat staan iemand om bang voor te zijn. Op z’n best luis in de pels – als machtsfactor niet bestaand.
Dat was tot vorige week mijn beeld van Thijs. Inmiddels ligt het in gruzelementen. Thijs geen machtsfactor? Thijs heeft ons lot in handen! Gaat ie verder met het besmeuren van de investeringen die gepaard zijn gegaan met de Floriade, dan stort ie ons in het verderf. Stopt ie met z’n schandelijke praatjes en gaat ie zich eindelijk eens een beetje verantwoordelijk gedragen, dan is wellicht nog redding mogelijk. Al kan niet worden uitgesloten dat hij, geholpen door z’n vriendjes van de media, intussen al onherstelbare schade heeft aangericht.
Deze wetenschap ontleen ik aan de gemeenteraadsvergadering van afgelopen dinsdag (klik hier en klik vervolgens door naar 29.30 minuten). Met een van woede trillende stem liet wethouder Leon Litjens zich weer eens ouderwets gaan: ‘Waar ik mijn buik vol van heb, is dat er bijna een heksenjacht gaande is tegen de Floriade. Er zijn bepaalde media, maar óók bepaalde partijen, die niks leuker vinden dan de investeringen die wij gedaan hebben te besmeuren. Ik vind het onverantwoordelijk, echt onverantwoordelijk, als investeringen besmeurd worden. Ik hoop dat partijen echt hun verantwoordelijkheid gaan nemen.’ En speciaal aan het adres van Thijs Coppus: ‘Wat u veroorzaakt is dat de schade dadelijk veel groter is dan die negen miljoen. U maakt honderden miljoenen euro’s kapot.’
Nog gênanter was het optreden van CDA-gemeenteraadslid Henk Weijs. Die riep de landelijke media op hun verantwoordelijkheid te nemen door niet alleen achter mensen aan te lopen die uit partijbelang moord en brand schreeuwen. Een extern onderzoek naar de Floriade? Prima, maar dan in de eerste plaats naar de schade die Thijs Coppus heeft aangericht met z’n doemscenario’s. Aldus Henk Weijs.
Leon Litjens: ‘Ik heb de overtuiging dat de Floriade een vette plus is.’ Maar als dat werkelijk zo zou zijn dan neem je wat Thijs allemaal beweert toch gewoon voor kennisgeving aan? Dan negeer je dat toch met een superieure glimlach?
Sinds vorige week dinsdag heb ík definitief de overtuiging dat het niet pluis is met die Floriade. Een onderzoek lijkt me trouwens overbodig: de zondebok is al bij voorbaat gevonden.

1 opmerking: