dinsdag 4 juni 2013

Klein mysterie 450 – Lambertuspleinpaaltjes (2)

‘Zeg was het niet zo dat we tussen de kerk en het oude gemeentehuis 26 paaltjes hadden staan?’
‘Jazeker: twee verzinkbare palen, drie amsterdammertjes, achttien stenen palen en drie houten in twee kleurvarianten.’
‘En hebben we toen vorig jaar die amsterdammertjes niet weggehaald en vervangen door houten palen?’
‘Klopt. En trouwens ook nog wat stenen palen vervangen door houten.’
‘Om wat meer uniformiteit te krijgen, was het niet?’
‘Inderdaad, om wat meer uniformiteit te krijgen.’
‘Maar weet je, er staan er nu nog maar 25.’
‘Dat méén je niet!’
‘Ja, ik kwam er van de week langs en ineens denk ik: hier klopt iets niet. Dus ik die palen tellen: 25. Nog een keer tellen: nog steeds 25.’
‘Ongelooflijk. Dan moet er vorig jaar iets gruwelijk zijn misgegaan bij dat verwisselen van die amsterdammertjes en die stenen palen.’
‘Eén moment van onachtzaamheid en je ziet wat er kan gebeuren.’
‘Het ongeluk zit in een klein hoekje.’
‘Al hebben we één geluk: niemand schijnt het nog te hebben opgemerkt.’
‘Ja, als ze er achter komen zijn we nat. 25 in plaats van 26. Man, ze lachen ons vierkant uit.’
‘Sterker nog: dan kunnen we het wel vergeten. Wat zou je er daarom van denken om er binnenkort op een stil moment weer een paaltje bij te zetten? Zodat we weer gewoon op 26 zitten?’
‘Strak plan.’
‘Ik heb op het lager nog een mooie antracietgrijze paal staan.’
‘Ken ik. Is inderdaad een hele mooie. Alleen: is die niet wat te lang?’
‘Klopt. Maar daar heb ik wat op bedacht.’
‘Laat horen.’
‘Als we die nu eens gewoon tegen zo’n stenen paal zetten?’
‘Er tégen?’
‘Ja, dan krijg je een heel mooi visueel effect, zeker als we ’m in de buurt van de kerkmuur zetten.’
‘Geloof ik niks van.’
‘Ik weet het wel zeker. Symbolisch kun je er ook nog een vader en een zoon in zien. Moet jij straks maar eens kijken.’
‘Man, lul toch niet.’
‘Nee, heus.’
‘Ach, wat zou het ook, we doen het gewoon. En 26 is 26. Kunnen ze ons niets meer maken.’
‘Zo is het maar net. Vannacht om twee uur?’
‘Prima de luxe.’
 ‘Tot dan.’

2 opmerkingen:

  1. De invloed van Horst Sweet Horst: elke keer als ik langs deze paaltjes kom, moet ik aan bovenstaande uitleg denken. Ik zie het voor me. Maar het mysterie van de extra paal is ondertussen (helaas) opgelost. Ik zal het niet onthullen, want misschien zijn er anderen die de eerste verklaring ook leuker vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We krijgen dit jaar een totaal gerenoveerd Lambertusplein. Heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat men de paalactiviteit wil verhogen, maar weet niet of het meer of hogere palen worden. Wel staat als een paal boven water dat er een waterpark bijkomt, wordt van te voren zeker afgepaald. Organiseren we daar paalzitten. Juupke

    BeantwoordenVerwijderen