maandag 31 augustus 2015

Top 5 – Argumenten om verstek te laten gaan bij de bijeenkomst over de mogelijkheden van een zwembad in Horst aan de Maas (1)

Woensdag wordt het volgende stapje gezet op weg naar een nieuw of vernieuwd Horster zwembad. Op een ‘interactieve bijeenkomst’ mogen inwoners hun mening komen geven over drie toekomstscenario’s. ‘Zodat de gemeenteraad een afgewogen besluit kan nemen’, aldus de gemeentelijk website (klik hier).
Ik zal er woensdag niet bij zijn. Hoewel me dunkt dat deze mededeling eerder voor kennisgeving zal worden aangenomen dan dat ze tot kreten van ontzetting dan wel daverend gejuich zal leiden, laat staan dat ze een zucht van verlichting door Horst aan de Maas zal doen gaan, wil ik mijn afwezigheid toch best motiveren. Dus hier komt-ie, mijn top 5 van argumenten waarom ik verstek laat gaan bij de interactieve bijeenkomst over de mogelijkheden van een zwembad in Horst aan de Maas:
5. Het is volksverlakkerij de indruk te wekken – zoals gebeurt – dat een regionaal zwembad op het Floriadeterrein nog altijd een reële optie is of zelfs ooit een reële optie is geweest. Praat er dan ook niet (meer) over.
4. Nog vóór de interactieve bijeenkomst plaatsvindt, is het manipuleren al begonnen. De gemeenteraad besloot in juli dat een van de te bespreken toekomstscenario’s zou zijn  ‘Realisatie van een nieuw lokaal bad in de gemeente zoals bijvoorbeeld in de sportzone’. Dat is nu veranderd in: ‘Een nieuw zwembad in de sportzône Kasteelse Bossen’. Het lijkt misschien kommaneukerij, maar het is een verschil van dag en nacht.
3. Iedereen die de Horster politiek een beetje volgt en zijn oor her en der te luister legt, weet dat de uitkomst al bij voorbaat vaststaat: er komt een nieuw zwembad in Sportzone Kasteelse Bossen en het huidige zwembad De Berkel met de aanpalende sporthal worden gesloopt om het nog te ontwikkelen Gasthoêsplein tot bloei te laten komen. De interactieve bijeenkomst zal hieraan niets veranderen.
2. De afgelopen jaren ben ik wel aanwezig geweest bij vergelijkbare bijeenkomsten over de toekomst van de openbare bibliotheek en ’t Gasthoês. Ik heb daaraan een nare smaak in mijn mond overgehouden. Die bijeenkomsten vertoonden alle kenmerken van een Poolse landdag: rumoerig door elkaar gepraat en gepreek voor eigen parochie, voorgezeten door een vooringenomen discussieleider. Met de uitkomsten (als je die al zo mag noemen) kon iedereen naar believen aan de haal gaan – wat prompt gebeurde. Ik heb geen aanwijzingen dat het dit keer anders zal gaan.
1. Gemeentebestuur en gemeenteraad dienen zelf hun verantwoordelijkheid te nemen. Draagvlakonderzoeken, referenda, volksraadplegingen of hoe ze ook mogen heten zijn wat mij betreft per definitie overbodig. Bij verkiezingen delegeren we niet voor niets onze beslissingsbevoegdheid aan volksvertegenwoordigers. Iedereen staat het vrij hen te informeren of hen (te proberen) te beïnvloeden. En als we vinden dat onze volksvertegenwoordigers ons niet goed hebben vertegenwoordigd, regelen we dat wel bij de volgende verkiezingen. Draagvlakonderzoeken, referenda en volksraadplegingen ondermijnen dat systeem alleen maar. Bovendien: waarom wel draagvlakonderzoeken naar zwembad, bibliotheek en Gasthoês en niet – om maar eens een paar dwarsstraten te noemen – naar hippisch centrum, Kasteelboerderij, Nieuw Gemengd Bedrijf of Floriade?

3 opmerkingen:

  1. ja,gelijk,ga ook niet hoewel ik voor behoud ben van huidige zwembad,niet voor niets ben ik er iedere woensdagavond voor uurtje sporten(met grote tevredenheid)prachtig zwembad;moet blijven!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker potje zuur, Wim. Waarom geen volksraadpleging bij de Floriadeterrein? Dan maar nergens voor? Lekker steekhoudend argument.
    Ik denk dat het juist mooi is dat er over bepaalde onderwerpen wel naar ons geluisterd word, en dat we kunnen meedenken met de plannen. Voor zover ik weet is er nog helemaal niet duidelijk of de Berkel weg gaat. Jij schijnt al precies te weten wat er gebeurt, maar wat jij doet is natuurlijk net zo goed stemmingmakerij.
    Als ik zie hoe het centrum van Horst is opgeknapt en hoeveel plezier we hebben aan de terrassen op het Wilhelminsplein en met de fontein op t Lambertusplein, dan ben ik blij dat er niet alleen klein gedacht wordt bij de gemeente.
    Voor het zwembad geldt hetzelfde. Wij zijn als gemeenschap klein genoeg om direct invloed te hebben. Het is geen Haagse politiek hier. Maar dan moet je niet wegblijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Klaasje: zie hier voor mijn uitvoerige reactie op jouw reactie: http://horstsweethorst.blogspot.nl/2015/09/top-5-argumenten-om-verstek-te-laten.html

    BeantwoordenVerwijderen