Zaterdag verscheen van de hand van de Sevenumse
veelpubliciste Nel Verstegen-Maessen dit boekje:
Dit is een van de weinige keren dat Nel zich
(deels) buiten de grenzen van haar geboortedorp waagt (op schrijfgebied dan). Toch mag ze dat vaker doen, want Van station
Horst-Sevenum tot Staatsie 1866 bevat tal van interessante
wetenswaardigheden over het bijna 150-jarige station. Of eigenlijk over nog
veel meer. Anders dan de titel suggereert gaat het boekje namelijk niet alleen
over het gebouw, maar ook over alles wat daarmee samenhing en –hangt. Dus is er
bijvoorbeeld ook aandacht voor de overige stations en wachtposten aan de lijn
Venlo-Eindhoven, voor de bedrijvigheid in de omgeving van het station, voor de
proeven met hogesnelheidstreinen op het baanvak en voor het personeel op en bij
het station. Bijna had ik geschreven dat geen detail ontbreekt, totdat ik tot
de ontdekking kwam dat Nel dit betonnen paaltje onbesproken laat.
Wellicht iets voor een tweede druk? Enfin, hier komt-ie, de
Horst-sweet-Horst top 5 van kostelijkheden uit het boekje van Nel
Verstegen-Maessen over station Horst-Sevenum:
5. Op 12 mei 1874 passeerde tsaar Alexander II ’s morgens om
zeven uur met een speciale trein station Horst-Sevenum. Behalve de
burgemeesters van Horst en Sevenum waren ook de muziekverenigingen uit beide
dorpen van de partij. De Sevenumse fanfare bracht het Nederlands volkslied ten
gehore, de Horster harmonie het Russische. Maakt me benieuwd of de tsaar overal
een dergelijk eerbetoon ten deel viel.
4. Zelfs in die goeie ouwe tijd was geweld nooit ver weg: in
de nacht van 19 op 20 november 1952 pleegde een bandiet – naar later bleek een
26-jarige man uit Horst – een roofoverval op station Horst-Sevenum. Niet zozeer
de buit (35 gulden) als wel de uitmonstering van de dader is memorabel: hij
ging gehuld in een blauwe overall en droeg een masker dat was vervaardigd van
een zwarte sportbroek waarin hij ooggaten had geknipt.
3. Nel staat ook kort stil bij de geschiedenis van café
Nellen (‘Zum Bahnhof’). Het al dan niet denkbeeldige bezoek van twee
RAF-terroristes (klik hier, hier en hier) komt helaas niet aan bod. Wel blijkt
dat het café al in 1900 een zekere aantrekkingskracht op criminelen uitoefende:
op 19 februari van dat jaar bezocht ‘een als heer verkleed persoon’ de
uitspanning. Hij deed zich voor als de nieuwe lijnopzichter. Desgevraagd kreeg de
man van de kasteleinse zestien gulden te leen om een ploeg spoorarbeiders in
Griendtsveen te kunnen uitbetalen. Nauwelijks was hij was er met het geld
vandoor of de echte lijnopzichter meldde zich.
2. Nel bracht haar jeugd door in een woning aan de
Grubbenvorsterweg in Sevenum die in 1865 werd gebouwd voor de spoorwegwachter: ‘Ik
ben opgegroeid met het geluid van voorbijrazende treinen en de gevaren van een
onbewaakte overweg.’ Geen onverdeeld genoegen. Op één keer na dan: op 11
februari 1949 kwam de D-trein uit Praag (!) op de overweg in botsing met een vrachtauto
die was beladen met kisten papier. Persoonlijke ongelukken deden zich wonderwel
niet voor, wel belandde een lawine van papier naast het spoor. Nel: ‘De kinderen uit de buurt (waaronder de
schrijfster van dit boekje) hadden een goede dag. IJverig verzamelden zij de grote
vellen papier (A-0 formaat). Jarenlang hebben zij plezier gehad van die
papiervoorraad.’
1. Na een renovatie vond op 6 juli 1993 de officiële
heropening van het station plaats. Voor de ontvangst van de genodigden werd een
restauratierijtuig gecharterd. Dat zou station Horst-Sevenum echter nooit
bereiken: in de beste NS-tradities stond het met materiaalpech ergens langs het
spoor.
Het in eigen beheer uitgegeven Van station Horst-Sevenum tot Staatsie 1866 telt 88 bladzijden en
is uitgevoerd in A5-formaat. Het is voor 12,50 euro verkrijgbaar in het
stationsgebouw (klik hier).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten