maandag 4 januari 2016

Intermezzo – De Hôrster Kwis (1)

Het zal aan het begin van de zomer zijn geweest dat me de vraag bereikte of ik niet een aantal vragen wilde verzinnen voor de Hôrster Kwis. Nadat ik me had laten uitleggen wat die Hôrster Kwis behelsde, zegde ik mijn medewerking toe. En daar heb ik nu met terugwerkende kracht enorm veel spijt van. Want: mijn toezegging had als logische consequentie dat ik was uitgesloten van deelname. En juist dat deelnemen moet een feest zijn geweest, als ik goed interpreteer wat ik de afgelopen week allemaal over de Hôrster Kwis heb gehoord, gezien en gelezen. Volgende keer toch anders aanpakken.
Naar ik heb begrepen kon iedereen wel iets van zijn of haar gading in de kwis vinden, ongeacht leeftijd, ongeacht rang of stand, ongeacht lichamelijke of geestelijke vermogens, ongeacht autochtoon of import. Ik ken eerlijk gezegd niet zo heel veel andere activiteiten die voor zo’n breed spectrum van de Horster bevolking aantrekkelijk zijn. Prachtig initiatief dus.

Op 30 januari worden de antwoorden op de honderd vragen aan de openbaarheid prijsgegeven. Spannende dag! Misschien nog wel meer dan de vragen zullen de antwoorden leiden tot gestechel, zo niet hoogoplopende discussies. Wat dacht u bijvoorbeeld van – de niet door mij aangedragen – vraag 78?
Menigeen zal zijn afgegaan op de informatie op het tekstbordje bij ’t Gasthoês en ‘1983’ als antwoord hebben ingevuld (klik op de afbeelding om haar te vergroten).
Ook op internet (klik bijvoorbeeld hier) doet het jaartal 1983 de ronde. Behalve dan op de website van tafeltennisvereniging Armada, waar te lezen valt dat ’t Gasthoês op 10 december 1982 officieel werd geopend (klik hier).
1982 of 1983? Op 30 januari volgt het verlossende antwoord. Zelf neig ik naar 1982: ik heb ernstige twijfels aan de betrouwbaarheid van de informatie op het bordje bij ’t Gasthoês. Trek je 1457 (stichtingsjaar gasthuis) namelijk af van 1983 (vermeend openingsjaar Gasthoês) dan is de uitkomst 526 en niet – zoals het bordje vermeldt – 525. Wat evenmin in het voordeel van het bordje spreekt is dat het vermelde jaartal waarin het gebouw zijn ziekenhuisfunctie verloor (1967) in elk geval voor honderd procent zeker onjuist is. Hoe ik dat zo zeker weet? Mijn eigenste zus – de enige die ik heb – werd er op 25 september 1968 geboren!
Wat weer de vraag oproept wie wanneer als laatste in het gebouw het levenslicht zag. Is dat geen mooie vraag voor de volgende editie van de Hôrster Kwis?

3 opmerkingen:

  1. Die datum van het ziekenhuis/gasthoes kan scherper. Zelf ben ik in feb. 1968 in het 'oude' ziekenhuis geboren. Maar schoolvriendinnetje, onderdeel van een tweeling, vertelde altijd dat zij op 30-09-1968 de eerste tweeling in het nieuwe ziekenhuis was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uit het Limburgsch dagblad van 11-10-1968:
    Zieken van Horst in 4 uur verhuisd
    VENLO, 10 okt. — In Horst zijn gisteren de patiënten van het Antonius-ziekenhuis verhuisd. Het massaal ziekentransport, waarvoor het beproefde Heerlense verhuisschema model had gestaan, verliep tot volle tevredenheid. Om zeven uur reed de Rode Kruis-colonne van Horst de eerste patiënt weg, om elf uur lagen de 76 patiënten weer onder de lakens in het nieuwe ziekenhuis. Inclusief de kinderafdeling bevat het nieuwe ziekenhuis, dat een streekfunctie vervult voor Horst, Sevenum en de Maasdorpjes van Meerlo tot en met Grubbenvorst, 120 bedden. Mogelijkheid tot uitbreiding heeft het architectenbureau van ir. Swinkels en ir. Salemans uit Maastricht opengelaten. De totale kosten belopen een bedrag van 11 miljoen gulden. De gemeente Horst heeft zich voor een bedrag van 12 miljoen garant gesteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Opening Cultureel Centrum 't Gasthoês: 10 december 1982. Bron: Horster Historien deel 2, pagina 283.

    BeantwoordenVerwijderen