vrijdag 26 juni 2020

Klein mysterie 786 – Schaele wiewouw (2)

Onlangs iemand gesproken die in de zevende hemel verkeerde nadat hij ergens in de gemeente Venray een wielewaal had gespot. Bij het horen van het woord wielewaal denken sommigen aan André van Duin (‘Duudeljoo klinkt zijn lied’), anderen aan een kinderkoor, weer anderen aan een boek van Hans Dorrestijn. Zelf kan ik het niet horen zonder het onmiddellijk naar het Horster dialect te vertalen: wiewouw. Als vanzelfsprekend is de prachtige dialectbeschimping ‘schaele wiewouw’ dan ook niet meer heel ver weg. ‘Heej, schaele wiewouw, kiek is oet ów döp!’ Als ik assertief genoeg zou zijn, zou het me zomaar kunnen ontglippen als ik weer eens bijna van de sokken ben gereden door een onoplettende automobilist.


Lange tijd heb ik in de veronderstelling verkeerd dat ‘schaele wiewouw’ een exclusief Horster scheldwoord was. Inmiddels weet ik beter: in tal van plaatsen in Zuid-Nederland en Vlaanderen wordt schele wiewouw gebezigd. Toch een deukje in mijn licht chauvinistische inborst, het valt moeilijk te ontkennen.


Waar zou schele wiewouw eigenlijk vandaan komen? De wielewaal staat eerder bekend om z’n opvallende geelzwarte kleur en welluidende zang dan om z’n slechte of afwijkende gezichtsvermogen. Is schele wiewouw dan een nonsenswoord? Of een komische woordspeling op z’n jodelfluit, zoals iemand op internet oppert? Beslist niet uitgesloten. Evengoed zou je voor een verklaring ook een heel andere richting op kunnen gaan. En wel richting Venray. In het Venrays woordenboek staat ‘wiewòw’ namelijk vermeld als een synoniem van scheluw of scheef: ‘De stoel en ’t kroewagerad zien allebej wiewòw.’ Kijk je in datzelfde woordenboek bij ‘schael’ dan zie je dat dat eveneens een synoniem van ‘scheef’ kan zijn: ‘’n Schael stuk lând löpt schoeks toe.’


Correct me if I’m wrong, maar in het Venrays is schael dus (min of meer) wiewòw. Dat roept een aantal vragen op. Allereerst of het Venrays ook het begrip ‘schaele wiewouw’ kent. En zo ja wat daar dan onder wordt verstaan. Net als bij ons in Horst iemand die niet goed uit z’n doppen kijkt? Of iets/iemand die/dat de overtreffende trap van scheef is? En hoe zit het nu eigenlijk precies met ons Horster ‘schaele wiewouw’? Heeft dat überhaupt wel iets van doen heeft met die geelzwarte vogel? Het zal toch niet zo zijn dat wij, onze chauvinistische inborsten ten spijt, een Venrays begrip hebben geïmporteerd?

(Dit stukje verscheen afgelopen woensdag ook in Via Horst-Venray)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten