donderdag 25 juni 2020

Top 5 – Provisorische Norbertuswijkse hortensiabeschermers

13.37 uur, berichtje van Peter Janssen! Berichtjes van Peter Janssen zijn altijd interessant en meestal grappig.

Peter: ‘Volgens mij wordt het tijd voor een top 5 van provisorische plantbeschermers. Van spook tot uit de kluiten gewassen bloemkool.’




Ik: ‘Vooral die bloemkool is geweldig!’
Peter: ‘In de buurt van de Steffensstraat. Vooral de Molenstraat is trouwens een bont gekleurde aaneenschakeling van parapluutjes en parasolletjes.’
Ik: ‘Ik ga er vandaag of morgen eens kijken. Heb een paar jaar geleden ook al zo’n top 5 gehad. Als ik er nu iets mee doe, moet het wel wezenlijk anders zijn dan toen. Maar die bloemkool komt al een aardig eind in de richting.’
Peter: ‘O, die heb ik gemist. Is zelfs eigenlijk voor het eerst dat ik dit soort dingen zie, is me andere jaren nooit opgevallen.’
Ik: ‘Veel langer geleden dan ik dacht! 2015!
Peter: ‘Ik was al theorieën aan het bedenken dat de mensen door Corona en thuisquarantaine hun tuin meer zijn gaan waarderen en dus hun bloemen en planten gaan beschermen. Die gedachte kan dus de prullenbak in..’
Ik: ‘Vrees van wel. Zonde eigenlijk, zijn wel mooie theorieën...’

Mijn verwachtingen zijn niet bijzonder hooggespannen als ik enkele uren later op de fiets stap. Volkomen ten onrechte, blijkt al meteen in de Molenstraat. Peter heeft absoluut niets teveel gezegd met ‘een bont gekleurde aaneenschakeling van parapluutjes en parasolletjes’.


Ook de drie door Peter in de Steffensstraat en omgeving gesignaleerde exemplaren mogen er beslist wezen, constateer ik met eigen ogen. Tot m’n onuitsprekelijke vreugde ontdek ik in de Norbertuswijk zelf ook nog een aantal top 5-waardige tafereeltjes. Komt ie, de exclusieve, aan Peter Janssen opgedragen Horst-sweet-Horst top 5 van provisorische Norbertuswijkse hortensiabeschermers:

5. Zegersstraat


Onder moeders paraplu

4. Meterikseweg


God, Nederland en de franje

3. Noordsingel


Dash, witter dan wit

2. Zegersstraat


Te klein voor de partytent, te groot voor het tafellaken

1. Prinses Marijkestraat


Eén uit de kluiten gewassen bloemkool? Een hele plantage!

2 opmerkingen: