maandag 11 maart 2013

Klein mysterie 432 – Bestuurlijke waarheid

De Volkskrant van zaterdag bevatte een memorabel interview van Jan Tromp met Tom Pauka, onder meer politiek adviseur van Joop den Uyl, Wim Kok en Wouter Bos. Aanleiding was het verschijnen van Pauka’s boek Het geluk van links.
In het interview bewierookt hij Joop den Uyl en maakt hij gehakt van Wim Kok. Trouwe lezers weten dat je dan bij mij al niet meer kapot kunt. Maar er is meer. Tromp vraagt op een gegeven moment of in de politiek niet altijd het rendement, het resultaat, voorop staat, óók als dat ten koste gaat van de waarheid. Het antwoord van Pauka laat aan duidelijkheid niets te wensen over: ‘Tegenwoordig is authenticiteit een kwaliteit op zich in de politiek. En je kunt het ook moreel bekijken en zeggen dat er een aparte kwaliteit steekt in de waarheid spreken.’
Tromp: ‘Maar wat als de waarheid nul zetels oplevert?’
Pauka: ‘Als de waarheid nul zetels oplevert en je kunt iets bedenken dat wél rendement geeft, zou ik opstappen. Aan zoiets moet je niet meewerken, vind ik.’
Verstandige woorden. De gehele waarheid en niets dan de waarheid. Niet je oren laten hangen naar wat (je denkt dat) kiezers denken, maar opvattingen en uitgangspunten (‘beginselen’) hebben en die aan de man proberen te brengen.
Ik las het interview met Tom Pauka zaterdagochtend. Enkele uren later twitterde wethouder Leon Litjens dat we er weer bijna 71 parkeerplaatsen bijhebben in Horst. Gratis! ‘Hoezo gratis?’, reatwitterde (klik hier en hier) de Venrayse burgemeester Hans Gilissen: ‘Bij gratis parkeren betaalt gemeente (=eigen inwoners, incl. vele niet-gebruikers) de jaarlasten van aanleg+beheer. De lokale belastingbetaler betaalt gemak van alle klanten.’ Waarop Leon Litjens weer reageerde met: ‘Echter klant ervaart t anders en ziet t als een voordeel. Het gaat er om wat de klant vind en niet de bestuurlijke waarheid.’
‘Het gaat er om wat de klant vind en niet de bestuurlijke waarheid.’ Choquerend en ontluisterend, iets anders kan ik er niet van maken. En dan bedoel ik niet het armoedige Nederlands.
Ik weet het: elke gemeente krijgt de bestuurders die ze verdient. Maar wat hebben wij in godsnaam misdaan dat ons dit moet overkomen?   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten