donderdag 14 maart 2013

Top 5 – Tjolk Hekkingfoto’s van Guy Frints

Dinsdag zwarte rook – woensdag witte rook – donderdag groene rook: Guy Frints is de opvolger van Leon Litjens!
De kardinalen in het Vaticaan hadden twee dagen nodig voor het kiezen van een opvolger van Benedictus; het CDA alhier had exact twee maanden nodig voor het kiezen van een opvolger van Leon Litjens.
De kardinalen sloten zichzelf op in de Sixtijnse kapel; het CDA heeft waarschijnlijk aan de stamtafel bij Boëms Jeu gezeten.
De kardinalen voerden een fascinerend toneelstuk op rond de bekendmaking van de naam van de nieuwe paus; het CDA gaf de regie uit handen, waardoor een journalist met de (aanvankelijk fout gespelde) naam van de nieuwe wethouder aan de haal kon gaan.
Jorge Bergoglio wordt alom beschouwd als een tussenpaus; Guy Frints wordt alom beschouwd als de eindpaus die hier het CDA-licht uit zal doen.
De eerste woorden van Franciscus I na zijn uitverkiezing: ‘Fratelli e sorelle, buonasera’; de eerste woorden van Guy I na zijn uitverkiezing: ‘Het is een eervolle taak die me ten deel valt.’ Met ‘Dreumels en Dreumelinnekes, alaaf!’ had Guy zich natuurlijk meteen onsterfelijk kunnen maken, maar wat Horst-sweet-Horst het meest betreurt aan de nieuwe wethouder is dat hij in tegenstelling tot z’n voorganger (én de paus) niet twittert. Of althans niet meer: z’n laatste tweet dateert van 31 mei 2010. Misschien moet iemand Guy vertellen dat politiek in Horst aan de Maas gewoonlijk per tweet wordt bedreven (met de gemeenteraadsvergadering van afgelopen maandag als uitzondering die de regel bevestigt). 

Iets anders. Op zaterdag 22 mei 2010 was ik ongenode gast bij de opening van het campagnehuis dat het CDA in de Kerkstraat speciaal voor kandidaat Tweede Kamerlid Raymond Knops had ingericht. Toen ik na thuiskomst de gemaakte foto’s bekeek, viel me op dat tussen hotshots als Raymond Knops, Camiel Eurlings en Ger Driessen ook telkens iemand figureerde die ik niet thuis kon brengen. Een wethouder Hekkingtype.
Ik hield het maar op een verdwaalde ober en stond er verder niet meer bij stil. Tot ik zojuist de foto’s zag van onze nieuwe wethouder. Bijna drie jaar later valt het kwartje alsnog! Guy Frints! Stond zich daar op 22 mei 2010 al warm te draaien voor z’n nieuwe functie terwijl niemand er nog weet van had!

Mijn top 5 van Tjolk Hekkingfoto’s van Guy Frints (klik erop om ze te vergroten, want als Tjolk Hekking in de dop was Guy op dat moment nog niet zo bedreven in het zich onnadrukkelijk op de voorgrond plaatsen):

5.

4.

3.

2.

1.  

N.B. Rechtzetting d.d. 15 maart:

Zoals Marieke Vullings terecht opmerkte klopt mijn bovenstaande bewering dat ‘een journalist met de (aanvankelijk fout gespelde) naam van de nieuwe wethouder aan de haal kon gaan’ niet (helemaal): voor zover ik het kan reconstrueren twitterden zowel Leon Janssen (Dagblad De Limburger) als Els Hekkenberg (Hallo Horst aan de Maas) vrijwel tegelijkertijd dat het CDA een beoogd opvolger voor Leon Litjens had gevonden. Leon Janssen noemde hem aanvankelijk Guy Vrinds; Els Hekkenberg had het met Guy Frints meteen goed. 1-0 voor Hallo – moet ik mijn mening over het journalistiek gehalte van het Horster nieuwsblad dan toch gaan herzien?  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten