maandag 1 april 2013

Klein mysterie 436 – Maisonnettes

Vorige week donderdag twitterde SP-gemeenteraadslid Thijs Coppus: ‘Vanavond de buurt in. In gesprek met bewoners Gebroeders van Doornelaan wiens huizen worden afgebroken.’ Dat zijn nou nog eens tweets waar ik van hou. Omdat ze m’n nieuwsgierigheid prikkelen. Woningen die worden afgebroken? Aan de Gebroeders van Doornelaan? Waar dan? Welke dan? In gedachten de Gebroeders van Doornelaan af fietsend kom ik geen sloopwaardige huizen tegen. Stuk voor stuk het behouden waard!
Toch meen ik ooit eens ergens te hebben gehoord of gelezen dat de woningen tegenover de school die tot voor kort De Peelhorst heette op de nominatie staan of stonden om te worden gesloopt. Ik kan er alleen geen vinger op leggen. Waardoor ik voor een dilemma kom te staan: Thijs Coppus mailen met de vraag of het inderdaad de woningen betreft die ik in gedachten heb dan wel niets navragen en gewoon voor de vuist weg een top 5 van potentiële sloopwoningen aan de Gebroeders van Doornelaan maken en die hier publiceren.
M’n nieuwsgierigheid wint het, dus ik mail Thijs. Die weet niet alleen te melden dat de school die tot voor kort De Peelhorst heette nu door het leven gaat onder de naam De Twister locatie blauw, maar ook dat het inderdaad om de woningen gaat waarvan ik al het vermoeden had dat er om ging. Thijs verwijst zelfs naar een stukje uit 2005 op z’n weblog waaruit blijkt dat de woningen toen al op de nominatie stonden om te worden gesloopt.
De woningen zijn eigendom van Wonen Limburg. Dat zal vast goede argumenten hebben om ze te slopen. Maar er zijn ook hele goede argumenten tegen sloop. Die argumenten vóór laat ik graag over aan Wonen Limburg. Maar met die argumenten tegen, wilde ik mezelf toch maar liever bezighouden. Komen ze:
1. dit type woning (maisonnette) is bijzonder zeldzaam in Horst en komt in blokvorm bij mijn weten verder alleen aan de Prinses Marijkestraat voor;

2. de woningen dateren uit het einde van de jaren vijftig van de vorige eeuw en behoren daarmee tot de oudste woningen van de Norbertuswijk, een wijk met een tot in den treuren doordachte opzet, die je grote schade toebrengt als je er dit element uithaalt;

3. de woningen zijn toonbeelden van de naoorlogse wederopbouw van Horst;
4. niet alleen mooi of lelijk doen er toe, ook cultuur- en bouwhistorische argumenten doen er toe, óók bij naoorlogse woningwetwoningen;    

5. sloop doet het hele karakter van dit deel van de Gebroeders van Doornelaan te niet;

6. renovatie is ook een optie: alles is te renoveren;
7. als de trapjes voor de ingang een probleem zijn voor seniorenwoningen (zoals in 2005 blijkbaar het geval was) zijn daar allerlei niet eens zo heel dure oplossingen voor te bedenken;

8. als de trapjes voor de ingang een probleem zijn voor seniorenwoningen (zoals in 2005 blijkbaar het geval was) en daar zijn bij nader inzien toch niet allerlei niet eens zo heel dure oplossingen voor te bedenken, zou je er nog altijd woningen voor bijvoorbeeld eenpersoonshuishoudens van kunnen maken;

9. eventueel achterstallig onderhoud kan alleen door Wonen Limburg (of haar voorganger) zijn ontstaan en dat moet dan ook maar zelf op de blaren zitten;
10. Horst heeft al een groot gebrek aan huurwoningen;

11. wat er voor in de plaats komt wordt minder (ik weet niet wat er voor in de plaats komt, maar neem dat nu maar gewoon van me aan).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten