Laten we het eens over de paprika hebben. Latijnse naam Capsicum annuum. Oorspronkelijk
afkomstig uit Zuid-Amerika, via Hongarije aan een zegetocht door Europa begonnen
en nu nota bene aan de man gebracht als hét streekproduct van Noord-Limburg (overigens
samen met de tomaat, de roos, de blauwe bes, de vlaai, de champignon, de
asperge, wagyu rundvlees, de aardbei, de framboos, vergeten groente, livarvlees
en Hertog Jan bier). Drie keer rijker aan vitamine C dan de sinaasappel. Verkrijgbaar
in de kleurvariaties rood, geel, groen, oranje, wit, paars, lila, mint en bruin.
Zoet, mals en sappig en daardoor ‘zeer geschikt voor vele toepassingen’. Waarmee
we meteen het probleem van de paprika te pakken hebben: de paprika is een
allemansvriend. Waait met elk windje mee, ontbeert karakter. Van jongs af aan
in de watten gelegd, nooit leren omgaan met tegenslagen. Prototype van het
jaren zestig kind. De oorlog niet meegemaakt. Af en toe een schop onder z’n
kont zou ’m goed hebben gedaan. Of een revolutie natuurlijk.
‘De paprika heeft nog te weinig revolutie meegemaakt.’ Dixit de manager Business Unit Paprika
bij ZON Fruit & Vegetables, genaamd Leon Litjens (waar kenden we hem ook
alweer van?). Hij doet deze gedenkwaardige uitspraak in Paprika, een commerciële bijdrage bij NRC Handelsblad van 1 juni. In een paginagroot artikel krijgt de
nieuwbakken manager de gelegenheid zijn visie op de toekomst van de paprika
uiteen te zetten. Het begint met de constatering ‘Revolutionair is Litjens zeker
niet’. Klopt. Litjens is de overtreffende trap van revolutionair.
Neem alleen al de zaken waarvan hij zegt dat ze ‘bijstelling
behoeven’: ‘Verpakken, tracking & tracing, de communicatie naar de
consument en vooral ook de positie die de paprika op het schap krijgt.’ Om bij
dat schap te blijven: van de oude vertrouwde schappositie van de paprika zal
weinig overblijven, zoveel is wel duidelijk. Het paprikaschap gaat radicaal op
de schop, aldus de manager: ‘Met veel creativiteit gaan we in de komende maanden
het paprikaschap vernieuwen. Daarbij zal ook worden gekeken of het rendement
van het schap met goede service merchandising verbeterd kan worden.’
Wat eveneens als een bom zal inslaan, is dat het aantal
keuringsmomenten drastisch wordt teruggebracht: ‘Een opvallend frictiepunt is
dat de paprika vier keuringsmomenten ondergaat voor hij op het schap in de
winkel ligt. Eén algemeen geaccepteerde keuring lijkt me meer dan voldoende.’
Waar dient dit alles toe te leiden? ‘Wij moeten de keten
veel beter gaan beheersen en vooral focussen op een win-win-situatie met de
service-providers en de supermarkten.’
Het kan niet anders of met deze manager komt het helemaal
goed met de paprika en zijn revolutie. Je hoeft geen ziener te zijn om te
voorspellen dat hij de paprika helemaal op de kaart gaat zetten. En over de spin-off hoeven we ons al helemaal geen zorgen te maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten