maandag 24 maart 2014

Klein mysterie 545 – Graffiti (4)

Qua graffiti ben ik nog altijd slecht onderlegd. Daarom stelde ik mijn contactpersoon in de Horster graffitiscene onlangs enkele vragen: ‘Ik heb er totaal geen verstand van, maar hebben die tags of pieces of hoe ze ook heten een bepaalde betekenis? Is er concurrentie tussen de graffitispuiters? Spuiten ze elkaar over of juist niet? Waarom zijn er in Horst zo weinig geschilderde voorstellingen? Hoe groot is het gebied waarin tags worden gespoten? Hoe gevaarlijk is het? Waarom kom ik werkelijk overal in Horst en Sevenum “dkp” (?) tegen en wat betekent dat?’
Zijn/haar reactie: ‘Haha, zover ik weet is er geen concurrentie in horst. Het is trouwens ook bkp. Waar het voor staat weet ik niet. Doms komt niet uit horst dat is ook zijn enige piece in horst voor de rest staat hij overal over limburg. Zover ik weet zijn er maar een paar schrijvers in horst : bkp - stik - sekor - score - hasz en nog wel een paar maar die doen niks meer die zijn meer van de jaren : 2000 tot 2007. Maar graffiti tags hebben geen betekenis de meeste doen het gewoon omdat ze gezien willen worden door de maatschappij. Vaak spuiten ze niet over elkaar alleen als ze geen plek hebben maar dan ook alleen throw up over tag piece over throw up wildstyle over piece dat zijn steeds mooiere dingen. Natuurlijk zijn er ook mensen die die regels verbreken.’
Met uitzondering van dat throw up over tag piece over throw up wildstyle over piece vrij duidelijk. Ik kan er dus gevoeglijk vanuit gaan dat zulke tags geen inhoudelijke betekenis hebben:
En Doms zag ik laatst inderdaad vanuit de trein in een heel ander deel van Limburg.
Dat de graffiticultuur in Horst misschien niet bloeit, maar nog wel altijd levend is, ontdekte ik kort daarna zelf. Op 25 februari maakte ik deze foto van de duiker onder de A73, op de plaats waar de Kabroeksebeek uitkomt in de Grote Molenbeek, nabij de kasteelruïne:
Precies een week later was het niet alleen een stuk zonniger, maar was ook het grijze beton van de duiker zowel aan de linker- als de rechterzijde mooi opgefleurd:
Iets verderop in de tunnel kwam ik een tag of piece tegen van wat ik dacht dat dezelfde kunstenaar was.
Trots op mijn vondst mailde ik mijn contactpersoon: ‘Vorige week maakte ik toevallig een foto van de brug over de Molenbeek bij de kasteelruïne. Was niets op te zien. Gisteren kwam ik er weer langs en nu staat er Si (?) op. Ook in de tunnel iets verderop kom ik Si tegen. Weet je misschien of ik Si ook nog op andere plaatsen in Horst kan vinden?’
Zijn/haar reactie: ‘Haha bij die eerste staat sc en se waarschijnlijk van score en sekor en bij die tweede staat 21 ;p loop maar eens x langs het rode pad helemaal ;p’
Toch even op mijn plaats gezet. Uiteraard liep ik helemaal langs het rode pad. Over mijn ervaringen daaro een volgende x.

1 opmerking:

  1. ik ben sinds december ook meer op graffiti gaan letten en je merkt zeker wel dat er nieuwe pieces en trowups verschijnen en dat er ook al 4 of 5 pieces langs de A73 in Horst staan

    BeantwoordenVerwijderen