Om het maar eens in goed Horster te zeggen: public viewing van het WK is not my cup of tea. Dit geheel in
tegenstelling tot het the day after the
night before betreden van de public
viewing space. Alleen al daarom is het een goede zaak dat Nederland dit
toernooi zo ver reikt. Mijn ding is op
een verlaten Wilhelminaplein m’n weg zoeken tussen glasscherven, ernstig
toegetakelde weesfietsen, plastic bekers en lege Flügelflesjes. Helemaal
feestvreugdeverhogend: het heerlijke aroma dat – als je er maar vroeg genoeg
bij bent – nog boven het plein hangt en
dat wordt gedomineerd door de geur van verschaald bier, maar waarin ook vaag een
urinegeur in valt te herkennen.
Onwillekeurig gaan je gedachten dan terug naar 2010. Inderdaad,
het jaar van het vorige WK. Maar óók het jaar waarin Dagblad De Limburger op 18 september uitpakte met een lang en diepgravend
artikel over geurmanagement (klik hier voor een verkorte versie). Het artikel
was opgehangen aan het in geurmanagement gespecialiseerde bedrijf BellaBrisa,
met vestigingen in Melderslo en Cuijk. BellaBrisa had geurapparatuur ontwikkeld
die op leasebasis werd aangeboden aan bedrijven, uitvaartcentra en winkels. Een
vorm van zendelingenwerk aldus de beide directeuren: ‘In Amerika en Japan is geurmanagement al ingeburgerd, maar in
Nederland moet je ondernemers elke keer weer overtuigen dat ze met het inzetten
van geur een bepaald doel kunnen bereiken: meer omzet, meer tevredenheid op de
werkvloer of dat bezoekers van een ziekenhuis of hotel zich meer op hun gemak
voelen.’
Een van de Nederlandse bedrijven die BellaBrisa wist te
overtuigen was De Lange, horecagelegenheid aan het Wilhelminaplein in Horst.
Daar werd, aldus de beide directeuren in Dagblad
De Limburger, een apparaat geïnstalleerd met verschillende geuren: ‘Een sinaasappelgeurtje voor de
vrijdagavond, zodat de bezoekers minder ongeremd en agressief zijn en een
kokosgeur of zeelucht voor de tropical party’s. Die laatste heeft ook nog als
voordeel dat de bezoekers door de zoute lucht meer dorst krijgen.’
Vroeg op de morgen rondstruinend op het Wilhelminaplein
bekruipen je dan allerlei vragen. Hoe kan het eigenlijk dat ik destijds geen
vraagtekens heb gezet bij het morele gehalte van het door BellaBrisa
gepropageerde geurmanagement? Tot hoeveel meeromzet heeft het geurapparaat bij
De Lange geleid? Functioneert het apparaat bij De Lange nog altijd? Hoeveel
andere Nederlandse ondernemers heeft BellaBrisa weten te overtuigen?
Hangt er boven het Wilhelminaplein tijdens dit WK ook een door geurmanagement gedicteerd geurtje? Zo ja, welke eigenschappen heeft dat dan? Is het geurmengsel van verschaald bier en urine dat ik ’s ochtends op het Wilhelminaplein ruik wel zo natuurlijk als ik denk dat het is of is het een voortbrengsel van een geurapparaat, speciaal geproduceerd met het oog op the-day-after-the-night-before-Wilhelminapleintoeristen zoals ondergetekende?
Hangt er boven het Wilhelminaplein tijdens dit WK ook een door geurmanagement gedicteerd geurtje? Zo ja, welke eigenschappen heeft dat dan? Is het geurmengsel van verschaald bier en urine dat ik ’s ochtends op het Wilhelminaplein ruik wel zo natuurlijk als ik denk dat het is of is het een voortbrengsel van een geurapparaat, speciaal geproduceerd met het oog op the-day-after-the-night-before-Wilhelminapleintoeristen zoals ondergetekende?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten