maandag 22 september 2014

Intermezzo – Prijsvraag (4)

Zo, deze week het prijzenpakket van de prijsvraag over de figuren in de Horster bestrating aan de winnaar (klik hier), Ruud Willems, overhandigd. Het bestond uit een zweefvliegtuig en een parachute (om zicht te houden op eventuele nieuwe bestratingsfiguren), een handig speeltje om zelf geld te maken (om de misgelopen Ferrari California alsnog zelf te kunnen bekostigen), een fles wijn (die als je er maar genoeg van drinkt leidt tot een verdubbeling van het aantal Horster bestratingsfiguren) en een tegoedbon voor ijssalon Passi. (Ook de winnaar van de prijsvraag naar het figuur in de Tienrayse bestrating, Leopold Post, hoop ik eerstdaags een fraai prijzenpakket te kunnen overhandigen.)
Terug naar het verhaal achter de Horster bestratingselementen. Het begon allemaal met de toevallige ontdekking van het silhouet van een kerk in de bestrating op de kruising Herstraat-Gasthuisstraat. Ik schreef er een stukje over (klik hier), waarin ik me afvroeg of zich op nog meer plaatsen in Horst figuren in de bestrating bevonden. ‘Jazeker’, reageerde gemeenteambtenaar Roel de Jong (klik hier). Hij daagde me uit op zoek te gaan naar nog drie elementen. Mocht die missie slagen dan zou hij een gesprek met de bedenker arrangeren. Dat liet ik me natuurlijk geen twee keer zeggen. Samen met neef T., erkend Google Streetview-expert, ging ik aan de slag.
De locaties van de drie andere creaties hadden we snel achterhaald. Met wat ze voorstelden hadden we in het geval van de T-splitsing Loevestraat-Groenewoudstraat en de kruising Herstraat-Americaanseweg-Kloosterstraat ook vrij weinig moeite: respectievelijk enkele bomen en drie kruisen. In het figuur op de T-splitsing Gasthuisstraat-Hoofdstraat meenden we iets kasteelachtigs te herkennen. Hierin zagen we een relatie met de kasteelruïne, in de bomen een relatie met de Moelbaerenbos (dan wel Kasteelpark Ter Horst) en in de kruisen een relatie met de Sint-Lambertuskerk.
Roel nam gelukkig genoegen met de antwoorden en zo kwam het dat hij neef T. en mij uitnodigde voor een gesprek met hem én de bedenker van dit fraais. Op vrijdagmiddag 29 augustus maakten we – neef T. kwam rechtstreeks uit school – onze opwachting bij de gemeentewerf aan de Americaanseweg. Behalve door Roel werden we daar ook welkom geheten door Hans Meskers, inmiddels gepensioneerd civieltechnisch gemeenteambtenaar en bedenker van de creaties. Eerlijk gezegd had ik verwacht niet Hans, maar een voormalig burgemeester van Horst aan te zullen treffen. In hem had ik namelijk de geestelijk vader van de bestratingselementen vermoed. Héél ver bleek ik er niet naast te zitten, zo vertelde Hans: toen het centrum van Horst achttien jaar geleden werd opgeknapt, was het inderdaad Romé Fasol geweest die Hans had gezegd dat er ‘iets’ moest gebeuren met de grote beklinkerde vlakken op een aantal verkeersplateaus. Waarop Hans met in de klinkers uitgespaarde figuren was gekomen.
Hij had ze ontworpen met behulp van AutoCAD, en nee, de stratenmakers waren er niet zo heel blij mee geweest. Het idee van de kerk op het plateau bij ’t Gasthoês – een verwijzing naar de nabije Kerkstraat – was er het eerst en daarna was de rest een invuloefening geweest: een aan Hoofdstraat refererend hoofd op de T-splitsing Gasthuisstraat-Hoofdstraat, een aan Groenewoudstraat refererend woud op de T-splitsing Loevestraat-Groenewoudstraat en drie zowel naar het voormalige klooster als naar het voormalige kerkhof verwijzende kruisen op de kruising Herstraat-Americaanseweg-Kloosterstraat. Waren ze dat allemaal? ‘Nee’, aldus Hans: een vijfde creatie, het wapen van de voormalige gemeente Horst, had zich bevonden in de bestrating voor het gemeentehuis aan de Jacob Merlostraat (ongelooflijk dat me dat nooit is opgevallen). Maar dit had alweer jaren geleden het loodje gelegd vanwege een nieuwe reconstructie. ‘Mijn schuld’, bekende Roel.
Of de figuren grote bekendheid genoten? Hans kon het zich nauwelijks voorstellen, het bestaan ervan was nooit aan de grote klok gehangen. Hoefde ook niet, het was niet meer dan een geintje. Toch voelde hij zich wel gestreeld nu zijn creaties waren ontdekt door Horst-sweet-Horst. Wat ons trouwens misschien ook wel zou interesseren: elders in Horst bevond zich nóg een figuur in de bestrating! Waar? Op een kruising van fietspaden tussen Klompenmaker- en Leertouwerstraat. Zouden we op eigen houtje nooit vinden, er was inmiddels ook weinig meer van over. Ook hier ging het om een aardigheidje: omdat een van de paden op de kruising precies naar het noorden gaat, was in de bestrating op initiatief van Hans een noordpijl (de pijl die op een tekening het noorden aanwijst) aangebracht.  
Na een uurtje togen neef T. en ik heel wat wijzer en onder dankzegging aan Roel en Hans weer huiswaarts. Samen kwamen we tot de conclusie dat het jammer is dat Horst aan de Maas niet veel meer van zulke aardigheidjes herbergt.
Oh ja, toen Maarten Voesten veronderstelde (klik hier) dat de kruisen op de kruising Herstraat-Americaanseweg-Kloosterstraat stonden voor de drie kruisen uit het gemeentewapen van Amsterdam (‘vanwege de vele Ajacieden in onze gemeente’), heb ik Roel voor de zekerheid nog even gemaild. Ik meende namelijk bij Hans een Rotterdams accent te herkennen. Had Hans soms Rotterdamse roots? Roel: ‘Hans heeft inderdaad Rotterdamse roots. Geen Amsterdamse. Hij is ook verstokt Feyenoord fan.’ Wat moet Hans gisteren een slechte dag hebben gehad …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten