maandag 13 april 2015

Klein mysterie 636 – Vondersestraat/weg-dilemma

Wilhelminaplein
Gasthuisstraat
Venrayseweg
Elsbeemden
Hertog Willemlaan
Slooijerbroek/Slooyerbroek
Peeldijkje
Speulhofsbaan
Achter de Smaalbrug
Bondserf
Muldershof
Kerkeveld
Ulfterhoek
Sint-Antoniuspark
Stappersmolen
Cuppenpedje
Jan van Tenggats
Plein, straat, weg, beemden, laan, broek, dijkje, baan, brug, erf, hof, veld, hoek, park, molen, pedje, gats: als geboren en getogen Horstenaar weet ik feilloos waarop onze Horster straatnamen eindigen. Met één uitzondering: Vonderse… Géén Vonderseplein, -beemden, -laan, -broek, -dijkje, -baan, -brug, -erf, -hof, -veld, -hoek, -park, -molen, -pedje of -gats, dat staat vast. Maar Vondersestraat of Vonderseweg? Ik weet het nooit. Vonderseweg zeggen en terstond door twijfel bekropen worden. Omgekeerd idem dito. Tientallen keren moet ik het al hebben opgezocht. Telkens prentte ik me in: Vondersestraat, Vondersestraat, Vondersestraat. En toch de volgende keer wéér die twijfel.
Na de laatste keer heb ik er meer werk van gemaakt. Wat blijkt? Mijn eeuwige twijfel is historisch verklaarbaar: in elk geval tot in de jaren zestig van de vorige eeuw was het Vonderseweg. Ik ben namelijk in het gelukkige bezit van een gemeentelijk document dat is getiteld ‘Nieuwe straatnaamgeving en huisnummering ingaande 1 november 1961’. Vondersestraat duikt daarin niet op. Dit in tegenstelling tot Vonderseweg (klik op de afbeelding om haar te vergroten):
Bijna zou ik zeggen: ‘Welke oetlul heeft daarna dat -weg veranderd in -straat en mij, en met mij ongetwijfeld vele mede-Horstenaren, op deze manier opgezadeld met een gekmakend dilemma?’ Ik zeg dat echter niet: er bestaat een gerede kans dat mijn opa, tot in de jaren zestig hoofd van de afdeling Openbare Werken, of mijn vader, in de jaren zestig en zeventig gemeenteraadslid, bij de besluitvorming betrokken is geweest. En zowel mijn opa als mijn vader was geen oetlul. Laten we het daarom houden op ‘een hoogst ongelukkig besluit’.
Intussen overweeg ik ernstig de oprichting van een lotgenotengroep voor lijders aan het Vondersestraat/weg-dilemma. Medelijders kunnen zich alvast melden op horstsweethorst@gmail.com, dit uiteraard onder waarborging van hun anonimiteit. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten