maandag 9 november 2015

Intermezzo – Lei Martens (11) / Pand Beurskens Gebroeders Van Doornelaan

In de serie over de Horster architect Lei Martens (1932-1978), die zo langzamerhand haar einde nadert, vandaag nog voor één keer terug naar de Gebroeders Van Doornelaan in Horst. Eerder zijn aan de orde gekomen de daar gelegen en door Lei Martens ontworpen panden Geurts (klik hier), Janssen (klik hier) en Grubben (klik hier). Wat nog ontbrak was het pand Beurskens. De bouwvergunning voor deze winkel met woning werd in januari 1964 verleend.
Ik herinner me ‘Beurskens’ in de eerste plaats als drogisterij, maar het was tevens kapsalon. Ook een kleine veertig jaar later zie ik drogist en kapper Beurskens nog zo door z’n zaak paraderen. Steevast gestoken in een witte jas (kom daar vandaag de dag eens om bij Etos of Kruidvat) die hem autoriteit verleende.  
Over het pand zelf valt wat mij betreft niet zo heel veel te melden. Het ligt ingeklemd tussen de panden Kunzeler (links) en Coumans (rechts). Het heeft veel minder een eigen gezicht dan het naast het pand Coumans gelegen pand Grubben, dat het begin vormt van dit bouwblok. Bij de panden Kunzeler, Beurskens en Coumans is duidelijk gestreefd naar eenheid in stijl. Van het pand waarin de dames Coumans hun groentewinkel bestierden, weet ik dat het is ontworpen door (mijn oudoom) Thei Haegens. De architect van pand Kunzeler is mij onbekend. Niet geheel uit te sluiten valt dat ook dit door Lei Martens is getekend.
In dit verband kan het geen kwaad er nogmaals op te wijzen hoe weinig eigenlijk bekend is over het architectonisch oeuvre van Lei Martens. In de eerste aflevering van deze serie (klik hier) vergat ik te vermelden dat zijn archief spoorloos is. Zijn broer Hay (1931-2009) sprak in 2007 het bange vermoeden uit dat het bij het oud papier is beland. Daardoor moet ik het vooral doen met de informatie die Hay me destijds heeft verschaft. Informatie die overigens zeer betrouwbaar is: alle panden die Hay me heeft aangewezen als ‘Lei Martenspanden’ blijken dat in werkelijkheid ook te zijn. Maar of de lijst van Hay volledig is? Pand Kunzeler is zoals gezegd misschien ook wel door Lei ontworpen. Hetzelfde geldt voor het even verderop gelegen pand waarin nu een Chinees restaurant is gevestigd.
En hoe zit het met de huizenrij aan de linkerstraatzijde aan het begin van de Gebroeders Van Doornelaan?
Wie zegt dat daar geen Lei Martenspanden bij zitten?
Of neem dit pand aan de Venloseweg. Zou in mijn ogen ook zomaar door Lei Martens kunnen zijn getekend.

Wie meer weet mag het nog altijd zeggen! Mail naar horstsweethorst@gmail.com

3 opmerkingen:

  1. het pand van kunzeler aan de gebr v doornelaan is ontworpen door het architectenbureau keijsers-hermans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En het pand op foto Gebr. van Doornelaan 11, van Van den Bekerom (nu bewoond door dochter Marion met Ron van Issum), is ook getekend door architect Jan Keijsers (Gebr. van Doornelaan 3, nu voorm. tandarts Beurskens).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Destijds - toen ik nog klein was- was de Gebr van Doornelaan nog amper bebouwd, en konden we vanuit onze tuin de Meterikse molen zien, geen verdere bebouwing. Is na 60 jr heel anders, mijn ouders' huis is van 1960.

    BeantwoordenVerwijderen