maandag 30 mei 2016

Klein mysterie 701 – Twee plankjes, vier paaltjes, acht schroeven

Twee plankjes, vier paaltjes, acht schroeven. Daarachter gaat niet alleen een boomspiegel schuil, maar ook een verhaal. Lijkt me zonneklaar. Maar welk verhaal?
Aan de Meterikseweg in Horst staan tegenover Museum Bert Coppus twee huizenrijen. Voor elk van die rijen staan twee bomen. De boomspiegels zijn begroeid met een mij onbekend soort mos en worden begrensd door trottoirbanden. Slechts de van Horst uit gezien tweede boomspiegel wordt bekroond door twee plankjes, vier paaltjes en acht schroeven.
Hetzelfde liedje als altijd: best mogelijk dat die twee plankjes, vier paaltjes en acht schroeven er al jaren staan en dat ik ze honderden, zo niet duizenden keren ben gepasseerd zonder ze op te merken. In elk geval ontdekte ik ze pas een week of twee geleden. Sindsdien ben ik ze niet meer gepasseerd zonder ze op te merken. En ik weet zeker dat ik ze voortaan elke keer dat ik ze passeer zal blijven opmerken.
In hout gegoten frustratie? Frustratie over de buurvrouw die niet achteruit kan inparkeren zonder een deel van de boomspiegel te beschadigen? Frustratie over het keffertje van die morsige man van twee straten verderop dat het nodig vindt steevast in deze boomspiegel een kleine boodschap te doen? Of misschien wel frustratie over mountainbikers die het, onderweg naar de Schadijkse Bossen, stoer vinden hier alvast een boomspiegel te beklimmen?
Later verwierp ik deze gedachte: de buurvrouw, het keffertje en de mountainbikers zullen zich toch niet laten weerhouden door twee plankjes, vier paaltjes en acht schroeven? Maar wat dan? Als knikkeren nog in de mode zou zijn, dan was het voorstelbaar dat deze installatie diende om het wegrollen der knikkers te verhinderen. Alleen is knikkeren helaas niet meer in de mode. Ook de optie van een mini-beugelbaan viel nauwelijks serieus te nemen, al was het maar omdat het dan logischer was geweest de hele boomspiegel te begrenzen met plankjes (en de paaltjes aan de buitenkant van de plankjes te bevestigen).
Al bijna ten einde raad bekeek ik de foto’s nog eens goed. Wat blijkt? Het mos in de hoek met de installatie is veel groener dan het mos in de rest van de boomspiegel. Dit kan denk ik twee dingen betekenen:
1. plankjes, paaltjes en schroeven zijn aangebracht ter bescherming van het nieuw aangeplante mos in deze hoek. Dit roept de vraag op waarom de aanplant van nieuw mos noodzakelijk was; 
2. het mos is verkleurd doordat plankjes, paaltjes en schroeven in zijn nabije omgeving zijn aangebracht. Dit maakt de vraag naar het waarom van plankjes, paaltjes en schroeven alleen maar prangender.

Wie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten