maandag 15 september 2014

Intermezzo – Prijsvraag (3)

En we hebben een winnaar! Na de herhaalde oproep van vorige week (klik hier) kwamen er ineens toch enkele reacties binnen op de eerste prijsvraag (klik hier) uit de geschiedenis van Horst-sweet-Horst. Ter herinnering: het ging om deze drie vragen: 1. Welke drie figuren zijn, naast een kerk, nog meer in gestileerde vorm in de Horster bestrating weergegeven? 2. Waar liggen ze? 3. Wat is de link met de betreffende locatie? Waarbij dient opgemerkt dat ik vorige week al de drie locaties van de figuren had verklapt: respectievelijk de T-splitsing Gasthuisstraat-Hoofdstraat, de T-splitsing Loevestraat-Groenewoudstraat en de kruising Herstraat-Americaanseweg-Kloosterstraat.
Ik neem de reacties even met u door. Eerst die van Maarten Voesten. Hij mailde: ‘Op de kruising bij Johnny’s [= kruising Herstraat-Americaanseweg-Kloosterstraat] staan de drie kruisen van Amsterdam! Dit is natuurlijk gedaan vanwege de vele Ajacieden in onze gemeente!’ Beslist een bijzonder originele kijk op de zaken. Aan de twee andere figuren durfde hij zich niet te wagen.
Mart van den Munckhof beperkte zich op zijn beurt alleen tot een link met de locatie en liet de aard van de figuren onbesproken: ‘Omdat op betreffende locaties waren gevestigd: 1. Beckers Pietje; 2. Boerenbond; 3. Vissers Fien oftewel Vissers tankstation cq oliehandel.’ Later voegde hij daar nog aan toe: ‘Bij de Meent [=T-splitsing Loevestraat-Groenewoudstraat] zit een silhouet van een huis in de drempel verwerkt.’
Bij Leopold Post ontbrak dan weer een link met de locatie, al dient gezegd dat zijn reactie evenmin van originaliteit gespeend was: ‘Figuur 1 is het spiegelbeeld van een Miele wasmachine, figuur 2 een Stimorol kauwgum en figuur 3 de afdruk van een pizza (quattro formaggi).’
Arjanne van der Meer ten slotte liet weten nog zoekende te zijn: ‘Ik heb wel een silhouet gevonden maar wat het voorstelt ben ik nog niet achter.’
Was het bij deze reacties gebleven, dan zou het nog een hele kluif zijn geweest een winnaar vast te stellen. Die ellende bleef me gelukkig bespaard dankzij Ruud Willems, die zichzelf introduceerde als ‘nieuwe eigenaar garagebox waar je vroeger niet tegen mocht voetballen’ (nooit geweten dat mijn stukjes zó nauwgezet worden gelezen). Zijn inzending: ‘Dat was nog lastiger dan ik dacht. Heb namelijk eerst zitten googelen op de kruispunten. Ik dacht namelijk dat het ooit in De Echo heeft gestaan zo rond het aanleggen van deze verkeersdrempels. Maar helaas, niks te vinden. Toen via Google Streetview toch gaan kijken. Nu denk ik het te weten. Maar het is af en toe slecht te zien. Antwoorden:
Gasthuisstraat-Hoofdstraat --> een hoofdje
Loevestraat - Groenewoudstraat --> een groen ‘woud’
Herstraat - Americaanseweg - Kloosterstraat --> 3 kruizen (Andreaskruizen?) ivm klooster of de nabijgelegen Lambertuskerk?’
Ongelooflijk maar waar: he-le-maal goed! Zover waren zelfs neef T. en ik niet gekomen! Jammer voor Ruud dat ie niet een week eerder reageerde, dan was die Ferrari California voor hem geweest. Maar goed, dan had ie ook meteen weer op zoek gemoeten naar een nieuwe garagebox – elk nadeel … Met de prijs die ik Ruud een dezer dagen hoop te overhandigen, is trouwens ook weinig mis, kan ik u alvast verklappen.
En dan was er nog die tweede prijsvraag: een elders in de gemeente aangebracht figuur in de bestrating. Zich bevindend, aldus Roel de Jong (de ambtenaar van de gemeente Horst aan de Maas die dit hele circus in gang zette), ‘in een nieuw dorp waar de inwoners zich met carnaval naar een vierpotig dier noemen’. De enige serieus te nemen reactie kwam van Leopold Post: ‘De duif met een boodschap; ingelegd in het wegdek van het Hanna van der Voortplein [in Tienray]!’ Geheel correct! Alleen zo triest dat de inzending van Leopold een dag na de sluiting van de inzendingstermijn arriveerde. Daardoor ziet hij de geheel verzorgde reis van drie weken voor twee personen naar de Bahama’s aan zich voorbijgaan. Na rijp beraad heeft de jury wel besloten hem een troostprijsje toe te kennen (dat hem deze week zal worden overhandigd)..  
Volgende week kom ik nog één keer terug op de betekenis en achtergronden van de Horster bestratingsversieringen. Dit naar aanleiding van het bezoek dat neef T. en ik onlangs brachten aan Roel de Jong en de bedenker van de creaties. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten