Tommenach! staat op het T-shirt dat
in de etalage hangt. Tommenach,
misschien wel de mooiste van alle zachtaardige vloeken. In tommenach schijnt optimisme door. Nu is het mislukt, maar uiteindelijk
komt het zeker goed. De aanhouder wint. Geen frustratie, dit is slechts een
tussenfase. Niet bij de pakken neerzitten, pluk de dag. Na regen komt
zonneschijn. En mocht het hier onverhoopt niet goedkomen, dan is er altijd de
hemel nog. Is tommenach behalve de
mooiste van alle zachtaardige vloeken ook de meest katholieke van alle vloeken?
Gezegend zij de tommenach-vloeker. (Zegt
deze frustratievloeker par excellence – in mijn godverdommese
kutzooi schijnt maar heel weinig optimisme door.)
Zou
tommenach de favoriete vloek van
Christiaan Hesen (‘Rowwen Hèze’) zijn geweest? Zou zomaar kunnen.
Tommenach, bijkans het hele leven diep
in de shit zitten. En toch 93 worden.
Tommenach,
één oog moeten missen. En toch dankbaar zijn dat je nog een tweede hebt.
Tommenach, in een armetierige plaggenhut
wonen. En toch blij zijn dat je ten minste een dak boven je hoofd hebt, al lekt
het dan.
Tommenach, zelden werk en
vaak honger hebben. En toch altijd weten te overleven.
Tommenach, vrouw en kinderen verliezen. En toch gewoon doorgaan.
Tommenach, allerlei dingen gedaan die
niet mogen. En toch geen verschoppeling worden.
Het
Tommenach! T-shirt is onderdeel
van een installatie die Jan Philipsen heeft opgebouwd in de etalage van het
pand waarin voorheen opticien Kruytzer was gevestigd in het Horster winkelcentrum
Kloosterhof. Die installatie bestaat verder uit attributen waarmee een
Peellandschap is geschapen, pentekeningen van Ruud van der Beele van fragmenten
uit het leven van Christiaan Hesen en een oude grammofoonspeler – Christiaan draaide
naar verluidt geregeld een plaat van Lou Bandy. Boven dit tafereel zweeft een
volle maan, die verdacht veel overeenkomsten vertoont met het gelaat van
Christiaan.
Aanleiding voor deze installatie is de verschijning op 11 maart van
Icoon, een roman gewijd aan het leven
van Christiaan Hesen (1853-1947). Met
Icoon
debuteert Jan Philipsen als schrijver. Aan de hand van het geromantiseerde levensverhaal
van Rowwen Hèze geeft hij in
Icoon een inkijkje in de geschiedenis en
ontwikkeling van Noord-Limburg in de periode 1865-1929. Jan Philipsen was vanaf
de oprichting in 1985 28 jaar lang bassist van de band Rowwen Hèze.
De installatie van Jan Philipsen is de derde in de reeks OptiZeen. Daarin tonen
leden van het Horster
kunstenaarscollectief
Zeen tussen januari en mei onderdelen van hun werk in het tot sloop veroordeelde
leegstaande winkelpand. De installatie is nog te zien tot en met 15 maart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten