Groot feest in Meterik vandaag: de eeuwenoude Koningsdagtraditie van het buiten
hangen van de schone theedoek wordt in ere hersteld.
Lei van de Crommentuijn, voorzitter van Comité De Schone Theedoek: ‘De oudst
bekende schriftelijke vermelding van het buiten hangen van de schone theedoek in
Meterik op Koningsdag dateert uit 1589. Filips II was destijds onze koning. Uit
een kroniek blijkt dat in dat jaar op zijn verjaardag, 21 mei, overal in
Meterik schone theedoeken buiten hingen. Maar we sluiten beslist niet uit dat dit
gebruik al enkele decennia eerder in zwang is geraakt.’
Ook onder de koningen van Pruisen vond het buiten hangen van de schone theedoek
op de verjaardag van de koning onverminderd doorgang. De Franse tijd maakte een
kortstondig einde aan de traditie, maar toen in 1813 de Oranjes op de troon
kwamen, was het weer jaarlijks bal in Meterik. Hay van den Speulhof, secretaris
van De Schone Theedoek: ‘Het was over en sluiten toen Wilhelmina in 1890 koningin
werd. Artikel 3 van het reglement van het buiten hangen van de schone theedoek bepaalde
namelijk dat het onlosmakelijk was verbonden met een mannelijke vorst.’
123
jaar vrouwelijk koningschap maakte dat het gebruik in de vergetelheid raakte.
Lei van de Crommentuijn: ‘Niemand kende het hier nog toen Willem Alexander in 2013
Beatrix opvolgde. Maar vorig jaar stuitte ik ineens op een krantenknipsel uit
1883, waarin uitvoerig verslag werd gedaan van het buiten hangen van de
theedoek in dat jaar. Mijn voorstel om het vanaf nu in ere te herstellen, werd
overal met enthousiasme begroet. Dus zo is het gekomen.’
Waar staat het buiten hangen van de schone theedoek eigenlijk voor? Hay van den
Speulhof: ‘Met het buiten hangen van de schone theedoek willen we zeggen dat hier
niets onder de pet wordt gehouden, dat hier geen katjes in het donker worden geknepen,
dat hier geen roddel en achterklap heerst, dat hier geen duistere zaakjes plaatsvinden
die het daglicht niet kunnen velen.’ Lei van de Crommentuijn vult aan: ‘Zie het
vooral ook als tegenhanger van de vuile was buiten hangen, waar ze in de rest
van onze gemeente zo goed in zijn. Wij kennen dat hier niet.’
De schone theedoeken die vandaag overal in Meterik hangen, worden geflankeerd
door pannen en keukengerei. Heeft dat nog een betekenis? Hay van den Speulhof: ‘Die
pannen zijn een verwijzing naar de trom roeren, want we zijn trots op deze
traditie.’ Lei van de Crommentuijn: ‘Het keukengerei heeft ook een symbolische
betekenis. Met de garde willen we bijvoorbeeld zeggen dat we zaken in Meterik
nooit opkloppen. Dat de soep hier nooit zo heet wordt gegeten als ze wordt
opgediend blijkt uit de soeplepel. En de schuimspaan toont dat het schuim der
natie hier zorgvuldig wordt afgeroomd.’
Heilstaat Meterik.
Hoewel wij weinig tot geen voeling hebben met onze constitutionele monarchie, nemen wij met uw welnemen en hopelijk later ook deze dag wanneer de vijf in de klok is ook uw innemen - waar waren wij ook alweer gebleven?- o ja, we nemen de vrijheid toch te reageren op uw gewaardeerde blog over de viering van deze dag in Meterik. Theedoeken hangen er overal, schone theedoeken nog wel. Nu dit komt heel goed uit, want daarmee kunnen we onze tranen van verontwaardiging deppen. Verontwaardiging dat het de majesteit nog steeds niet heeft behaagd de historisch onjuiste benaming van het NS-Station Horst-Sevenum te corrigeren in: NS Station Horst-Hegelsom.
BeantwoordenVerwijderen