‘De strategiegroep is van mening dat de
manier en intensiteit waarmee de vaste huurders in ’t Gasthoês en de Gasthoês-organisatie
met elkaar samenwerken, voor een groot deel bepalend is voor het kunnen
realiseren van de gewenste klantwaarde wat ook in het strategisch plan een
belangrijk gedachtegoed is.’
Overmorgen te aanschouwen in de raadszaal: aflevering 163 van het treurspel met
de titel ’t Gasthoês. De gemeenteraad wordt dinsdag geacht in te stemmen met
het strategisch plan (klik
hier) en het concept-organisatiemodel (klik
hier) van
het nieuwe Gasthoês
. De raad zal dit vermoedelijk wel weer doen, want wat
betreft ’t Gasthoês heeft het gemeentebestuur de raad vakkundig met de rug
tegen de muur gezet. Maar eigenlijk zou de raad natuurlijk heel anders moeten
handelen.
Komt ie, de top 5 van redenen waarom de
gemeenteraad strategisch plan en concept-organisatiemodel van het nieuwe
Gasthoês naar de prullenbak zou moeten verwijzen:
5. De betreffende documenten staan bol van onleesbare en onbegrijpelijke
zinnen, bijvoorbeeld die waarmee dit stukje opent. Het lijkt er zelfs op dat de
opstellers soms verstrikt zijn geraakt in hun zelfgeweven web. Ik kan me
tenminste niet voorstellen dat ze daadwerkelijk menen wat ze schrijven in een
zin als deze:
‘Voorts wordt met een
separate positionering van de culturele innovatie voorkomen dat eventuele
risico’s die worden gelopen in de exploitatie van ’t Gasthoes niet worden
afgewenteld op het budget dat beschikbaar is voor culturele innovatie.’
4. Na vijf jaar praten en amper een jaar voor de opening kun je toch niet komen
aankakken met een
concept-organisatiemodel? Een concept-organisatiemodel
bovendien dat tal van vaag- en onzekerheden bevat, getuige bijvoorbeeld deze
zin:
‘Tenzij in de opbouw van de
organisatie blijkt dat het de voorkeur verdient om zaken anders te regelen,
wordt in het voorliggende concept-organisatiemodel uitgegaan van de instelling
van een toezichthoudend orgaan (raad van toezicht).’
3. Het collectief Herberg De Troost (Pieter-Nic van den Beuken, Fred Houben,
Tren van Enckevort en Jack Poels) wordt verantwoordelijk voor de programmering
en ‘culturele innovatie’ van het nieuwe Gasthoês. Wat die culturele innovatie
inhoudt blijft ook in het
Businessplan
Herberg De Troost (klik
hier) volstrekt onduidelijk, terwijl er toch 375 duizend euro
voor wordt uitgetrokken. Het blijft bij het niet nader gespecificeerde begrip ‘kruisbestuiving’.
Een jaar voor de opening moeten er toch plannen of initiatieven zijn waarover
iets concreets valt te zeggen?
2. Het collectief Herberg De Troost, dat geheel los van de gemeente en de
Gasthoêsorganisatie gaat opereren, heeft te veel noten op zijn zang. Het eist
bijvoorbeeld een zak vrij te besteden geld (gevraagd wordt een bedrag van
787.500 euro voor de komende vijf jaar). Tussentijdse opzegging van dat
financieel contract is niet mogelijk en ook de voorwaarden mogen tussentijds
niet worden aangepast. Gesuggereerd wordt verder om ook de besteding van gemeentelijke
culturele gelden die geen verband houden met ’t Gasthoês over te laten aan
Herberg De Troost. En dan dienen er ook nog afspraken gemaakt te worden om
imagoschade voor de leden van het collectief Herberg De Troost te
voorkomen.
1. De gemeentelijke controle op Herberg
De Troost is te boterzacht. De gemeente vindt het bijvoorbeeld belangrijk dat
de door Herberg De Troost te ontwikkelen culturele innovatie ‘in lijn is en
blijft met de culturele programmering van ’t Gasthoês’. Wat dit betekent mag
Joost weten, maar om dit te bewerkstelligen kan het toezichtsorgaan gevraagd en
ongevraagd
advies geven aan Herberg De Troost. Verder dient Herberg De
Troost periodiek
‘af te stemmen’ met de directeur van de Gasthoêsorganisatie over
de invulling van de culturele innovatie. Aan de gemeente moet Herberg De Troost
verantwoording
afleggen over de uitvoering van de culturele innovatie en ‘de mate
waarin deze aansluit bij en/of versterkend werkt ten aanzien van de ambitie van
’t Gasthoês én het gemeentelijke cultuurbeleid’.
Advies,
afstemmen,
verantwoording
afleggen: allemaal goed en wel, maar geen woord over wat er gebeurt als
het advies in de wind wordt geslagen, als de afstemming dissoneert, als de
afgelegde verantwoording niet naar gemeentelijke tevredenheid is.
P.S. Ook triest: zoals ik het in de stukken lees komt het beloofde filmhuis er
in elk geval de eerste vijf jaar niet, het blijft voorlopig bij een
haalbaarheidsonderzoek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten