maandag 13 december 2010

Intermezzo – Jachthut (13)

In de prachtserie Oostwaarts kwam gisteren onder meer het jachtgedrag van Nicolae Ceausescu aan de orde. Walgelijk en onthullend. De bruine beren werden als het ware klaargezet voor de hooggeëerde conducator en meneer hoefde slechts de trekker over te halen in z’n van alle gemakken voorziene jachthut. Vergeleken bij die van de hut van de voormalige Roemeense dictator valt de inrichting van de jachthut die ik gistermiddag aan de Veld Oostenrijk ontdekte, slechts Spartaans te noemen. Het betreft een sleephut, die ik eerder aantrof op een perceel met coniferen tussen Campsbosweg, Australiëweg en Veld Oostenrijk:Ik neem bij mezelf een progressieve intolerantie ten opzichte van jagers en de jacht waar. De aflevering van gisteren van Oostwaarts maakt het er natuurlijk niet beter op. De jachthut aan de Veld Oostenrijk al evenmin. Vanaf ongeveer twintig meter voor de hut lag namelijk een groot aantal maïskolven. Naïef als ik ben, duurde het even voor de betekenis daarvan tot me doordrong: lokvoer!Ergens heel ver weg kan ik me nog wel voorstellen dat jagen als een sport wordt gezien. Maar wat is er nog sportief aan het midden in de winter met voer lokken van wild om het vervolgens genadeloos neer te knallen?Mag dat eigenlijk wel: zomaar een jachthut ergens neerzetten? ‘Hangt deels af van de omvang en hoogte van het gebouw en van het feit of het gaat om een vaste of om een losse, verplaatsbare constructie’, zegt het onvolprezen Jachthutten.nl. Van belang is verder het bestemmingsplan dat op het betreffende gebied rust. Op het gemeentehuis kunnen ze je er meer over vertellen. Maar wees gewaarschuwd, aldus Jachthutten.nl: ‘Ambtenaren reageren doorgaans vermoeid wanneer u ze vraagt of een jachthut vergunningplichtig is en of er binnen de gemeente handhavend opgetreden wordt tegen illegale bouwwerken.’ Vermoeide ambtenaren of niet, ik zal me misschien binnenkort toch maar eens ten gemeentehuize vervoegen. Of zal ik de animal cops bellen? Heeft u een telefoonnummer?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten