maandag 24 oktober 2011

Actualisatie – Monochromen

Mijn verbeelding is weer eens ingehaald door de werkelijkheid.
Wat ik even aanzag voor monochromen in de traditie van mannen als Yves Klein, Kasimir Malevitsj en Alexander Rodchenko en daarna als geslaagde kleurenexperimenten van Wijers Verf & Wonen, blijkt nu de opmaat te zijn geweest tot het opschilderen van woon- en winkelcomplex Patronaat.
Hoewel de verfbeurt nog in volle gang is, durf ik nu al te spreken van een aanzienlijke verbetering. Van de andere kant: je kan een aap een pak aantrekken, het blijft een aap. Zo lang er niks wezenlijks aan die balkons verandert, blijft het dweilen met de kraan open.
Dat gezegd hebbende, vraag ik me nog steeds af wat er gaat gebeuren met die blinde muur waarop zich de zogenaamde monochromen bevinden. Ik neem aan dat die verdwijnen (ofschoon ze van mij mogen blijven), maar wat komt er voor in de plaats? Komt er wel wat voor in de plaats? Ik herhaal nog maar eens wat ik al op 6 juni schreef: ‘Wat is er eigenlijk op tegen om – naar analogie van de Berlijnse East Side Gallery – van die dodelijk saaie blinde muur van het Patronaat een South Side Gallery te maken?’
Horst heeft namelijk dringend behoefte aan een street art- dan wel graffiti-impuls. De gemeenteraad is daar blijkbaar ook van overtuigd. Onlangs mislukte namelijk een poging van SP-raadslid Anthony van Baal (daar is ie weer) om een artikel in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) opgenomen te krijgen dat ‘handhaven tegen jeugd met graffitimaterialen op zak’ mogelijk moet maken (klik hier en ga vervolgens naar 1.14.00). Dus ik zou zeggen: (aspirant) street art- dan wel graffitikunstenaars grijp uw kans, u zal in Horst niets in de weg worden gelegd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten