maandag 9 januari 2012

Klein mysterie 306 – Voetveer

L1 berichtte woensdag dat het voetveer over de Maas tussen Arcen en Lottum na bijna een eeuw weer in ere wordt hersteld. De gemeenten Horst aan de Maas en Venlo dragen elk dertigduizend euro bij aan de kosten; de provincie 95 duizend euro. Volgens Dagblad De Limburger van zaterdag beschouwen de overheden de pont als ‘een belangrijke impuls voor toerisme en recreatie in de historische kern van Arcen en het rozendorp Lottum’. Die overheidsbijdragen zijn tegen het zere been van de exploitant van de kettingveren tussen Arcen en Lottum en tussen Arcen en Broekhuizen. Hij moet het naar eigen zeggen zonder subsidie stellen.
Mijn mening? Sinds jaar en dag ben ik rechtgeaard (voet)veerpontenliefhebber. Dus veerde ik enthousiast op bij het vernemen van het nieuws over de herintroductie van het pontje.
Desondanks is de boosheid van de exploitant van de kettingveren ook begrijpelijk. Ik kan eerlijk gezegd niet zo heel veel argumenten verzinnen waarom een voetveer wel recht op subsidie zou hebben en het kettingveer van de buurman niet.
Verder kun je je afvragen of de toeristische potentie van Lottum niet enigszins (dan wel gruwelijk) wordt overschat.
Bovendien zijn Arcen, Broekhuizen en Lottum met twee veerponten op een onderlinge afstand van nog geen vier kilometer al royaal voorzien qua oeververbindingen. Met het verderop gelegen voetveer tussen Blitterswijck en Wellerlooi is dat bijvoorbeeld wel anders: daar bedraagt de afstand tussen de dichtstbijzijnde andere oeververbindingen (de brug in Well en het kettingveer tussen Arcen en Broekhuizen) om en nabij de tien kilometer.
Maar vergeet het voorgaande geneuzel, wat het allemaal pas echt onbegrijpelijk maakt, is dat het pontje in april 2013 in de vaart zou worden genomen. April 2013! Waar ben je dan mee bezig? In welke wereld leef je dan? Heb ik vorige week juist geleerd om dit jaar alles in het licht van de Floriade te bezien, krijg je dit!
Ik zeg: gemiste kans! Ik zeg: arrivederci unieke mogelijkheid om Arcen en Lottum voor een wereldpubliek op de kaart te zetten! Ik zeg: zwaai maar dag met het handje naar spin-off-effecten! Ik zeg: adieu uitnutting van de etalagefunctie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten