Vrijdag werd bekend dat de Venlose voetbalclub VVV na vele
jaren van allerlei wilde stadionplannen toch maar gewoon in de oude vertrouwde
Koel blijft spelen.
Zaterdag werd bekend dat het Horster winkelcentrum
Kloosterhof na vele jaren van allerlei wilde nieuwbouwplannen slechts wat wordt
opgekalefaterd.
Gemene deler: branie, praatjes vullen geen gaatjes, hoogmoed
komt voor de val, luchtfietsen, hoog van de toren blazen, dikdoen.
De verkopers van de gebakken lucht: Hai Berden (voorzitter
van VVV) en Marc Janssen (directeur van Suyderland Holding BV, ‘een solide en
dynamische speler in de markt van winkel- en bedrijfsvastgoed beleggingen en
commerciële projectontwikkeling’).
Om het tot Kloosterhof te beperken: neem voor de aardigheid
eens een kijkje op de website van Suyderland Holding BV. Leeslustbedervende
zinnen vliegen je om de oren. ‘Wij hebben
oog voor de maatschappelijke functies van het vastgoedproduct.’ ‘Door actief management is Suyderland continue in contact met haar huurders in Horst, met de
gemeente, en met centrummanagement om de performance van de Kloosterhof te
bewaken.’ ‘Door een dynamisch beheer
van het vastgoedpakket realiseren wij een optimaal gebruik van het
winkelbestand en bijpassende rendementen.’ Ach, niet om malen, zal wel bij
dat wereldje horen. Veelzeggender is waarschijnlijk de mededeling onder het
kopje ‘actueel’: ‘Suyderland verhuurt aan Reggefiber in Horst’. Actueel? Bijna
drie jaar geleden zul je bedoelen.
Wie de de afgelopen jaren in de lokale en regionale media
verschenen artikelen over de plannen voor Kloosterhof tot zich neemt, ziet al
het aanvankelijk voorgespiegelde moois geleidelijk verschrompelen. Erg
verrassend was het bericht daarom niet, afgelopen zaterdag in Dagblad De Limburger, dat Suyderland
afziet van de bouw van een nieuw Kloosterhof. Origineel is wel de verklaring
voor de mislukking: het gebrek aan vervangende winkelruimte gedurende de bouw.
Marc Janssen: ‘In Horst is bijna geen leegstand, waardoor we de winkels niet tijdelijk
kunnen verplaatsen.’ Tja, op die manier gaat Horst ten onder aan z’n eigen
succes.
De Horst-sweet-Horst top 5 van loze Kloosterhofbeloften:
5. Een gebouw van twee
lagen met spitse kap tussen het atrium van de Sint-Lambertuskerk en Marskramer (bron:
Hallo Horst aan de Maas 5 mei 2011).
Werkelijkheid: niks gebouw van twee lagen met spitse kap.
4. Als winkelcentrum
Kloosterhof helemaal af is, heeft Horst er een winkelstraat bij met
zijstraatjes en een passende uitstraling (bron: Hallo Horst aan de Maas 5 mei 2011).
Werkelijkheid: niks nieuwe winkelstraat met zijstraatjes.
3. Een plein op de
plek waar nu Bruna en Jan Linders zijn gevestigd waardoor vrijer zicht op de
Sint-Lambertuskerk ontstaat. ‘Dit past in de stedenbouwkundige visie die samen met
de gemeente voor dit gebied is ontwikkeld’ (bron: Hallo Horst aan de Maas, 5 mei 2011).
Werkelijkheid: niks nieuw plein, niks vrijer zicht op
Sint-Lambertuskerk.
2. Zeven koopwoningen
‘in het middensegment’ boven de winkels aan de Kerkstraat, met allemaal een
daktuin van tien meter diep (bron: Hallo Horst aan de Maas 7 maart 2013).
Werkelijkheid: niks woningen boven de winkels aan de
Kerkstraat, laat staan daktuinen van tien meter diep.
1. Een parkeergarage,
een parkeerkelder en een parkeerplaats op het dak van de nieuwe locatie van
supermarkt Jan Linders (bronnen: Dagblad De Limburger 10 februari 2011, Hallo Horst aan de Maas 5 mei 2011).
Werkelijkheid: niks parkeergarage, niks parkeerkelder, niks
parkeerplaatsen op dak, niks nieuwe locatie voor Jan Linders.
Hors catégorie: ‘We hebben gekozen om te investeren in
kwaliteit, in de lijn van de zogenoemde Horster maat maar niet te bescheiden’ (Marc
Janssen in Hallo Horst aan de Maas
van 7 maart 2013).
smile!
BeantwoordenVerwijderenMijn vader zei vroeger altijd (toen er ook vaker al sprake van een verbouwing was), let maar op, er gebeurt niets, maak je er maar niet druk om, dat gaat niets worden, hooguit wat kleine veranderingen, hij had gelijk!
BeantwoordenVerwijderen