Uit doorgaans betrouwbare bron vernam ik dat NRC Handelsblad bezig zou
zijn met twee onderzoeken naar bestuurlijke fraude in de gemeente Horst aan de
Maas. Eén onderzoek zou gaan over Californië fase 2. Iets met gesjoemel met stikstofrechten.
Californië fase 2? U weet wel dat nu nog open gebied waar vijftig hectare
kassen moeten komen (klik ook hier).
Hoewel mijn bron dus doorgaans betrouwbaar is, heb ik in dit specifieke geval
toch twijfels. Laat ik vooropstellen dat de onderzoeksjournalistiek van de
NRC
niet hoog genoeg kan worden geprezen – Marc Overmars kan erover meepraten. Van de andere kant: wees een twee weken geleden gepubliceerd onderzoek van twee
hooggeleerde heren en één hooggeleerde dame niet uit dat er helemaal niks mis
is met de Limburgse bestuurscultuur en met de integriteit van bestuurders? Hoe hadden
we nou toch ook in godsnaam kunnen denken dat daar iets mee mis zou zijn? Dan kán die
fraude in Horst aan de Maas toch evenmin waar zijn? In mijn eigen Horst aan de
Maas nota bene? Mijn Horst aan de Maas dat me zo dierbaar is en dat altijd zo
onkreukbaar is geweest? Het zal toch niet? Maar ja, als de
NRC het zegt ...
Of ik een stukje ging schrijven over het feit dat de
NRC onderzoek doet
naar bestuurlijke fraude in Horst aan de Maas, informeerde mijn doorgaans
betrouwbare bron. Nee. Waarom zou ik? Laat de
NRC lekker zijn werk doen. Sowieso beschik ik
niet over de onderliggende documenten waarover de
NRC ongetwijfeld wel
beschikt. Maar zelfs als ik wel over die onderliggende documenten zou
beschikken, zou ik waarschijnlijk nog niet weten hoe ik ze moest interpreteren.
Waarmee we de kern van het probleem te pakken hebben: het niet kunnen
interpreteren van documenten. Ik hoef dat gelukkig ook niet te kunnen.
Gemeenteraadsleden moeten dat wel kunnen. De vraag is of ze dat kunnen. En als ze
het niet kunnen, is de vraag of hen dat héél erg kwalijk valt te nemen. Al vele
jaren volg ik de gemeenteraad van Horst aan de Maas intensief. Op basis daarvan
vermoed ik dat de meeste gemeenteraadsleden sommige cruciale documenten onvoldoende
kunnen duiden. Ze vertrouwen erop dat het gemeentebestuur de juiste weg
bewandelt. De vraag is of dat (altijd) zo is.
Ik neem de gemeenteraadsleden niet héél erg kwalijk dat ze documenten niet
kunnen interpreteren. Ga er maar aan staan: vóór elke raadsvergadering min of
meer in je vrije tijd honderden, duizenden, vaak in onleesbaar Nederlands
geschreven bladzijden tot je moeten nemen. Probeer dan de verleiding maar eens
te weerstaan om
niet mee te gaan met een voorstel van burgemeester en
wethouders. Burgemeester en wethouders die voor hun voorstellen kunnen
beschikken over een heel ambtenarenapparaat en desgewenst een reeks onderzoeksbureaus.
Burgemeester en wethouders die daarnaast ook worden ingefluisterd door belanghebbenden
of vertegenwoordigers van belanghebbenden. Waardoor een enorme informatiekloof is
ontstaan tussen gemeenteraad en burgemeester en wethouders.
Hoezeer zou de lokale democratie er niet bij gebaat zijn als die steeds grotere
informatiekloof wordt overbrugd? Bijvoorbeeld door gemeenteraadsleden veel
meer, ook financieel, te faciliteren. Of door een onafhankelijk onderzoeksorgaan
toe te voegen aan de gemeenteraad. Geloof me: Horst aan de Maas zou er alleen
maar nóg beter op worden. De Horster politiek heeft de afgelopen jaren bewezen
dat ze zelf niet in staat is zo’n verandering teweeg te brengen. Misschien lukt
de
NRC dat wel met die twee onderzoeken. Zou die fraude warempel nog
iets opleveren ook.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten