dinsdag 21 oktober 2008

Actualisatie – Horst ≠ aan de Maas (1)

‘Raad Sevenum accepteert naam fusiegemeente niet’, zo kopte Dagblad De Limburger vanochtend al. Uit zeer betrouwbare bron vernam ik vervolgens dat de gemoederen in het normaal zo rustige Peeldorpje in de loop van de dag steeds hoger opliepen. Ik besloot vanmiddag eens poolshoogte te gaan nemen. Verder dan het spoor ben ik niet gekomen. Wat ik daar aantrof tart elke beschrijving: een grote, zwaar bewapende Sevenumse troepenmacht bleek bij haar opmars richting het zo gehate Horst inmiddels tot aan de zuidzijde van de spoorlijn Venlo-Eindhoven te zijn gevorderd! Een deel van de troepen bevond zich reeds op Horster grondgebied. Als ijveraar voor 'Horst' als nieuwe gemeentenaam wilde ik mijn leven uiteraard niet in de waagschaal stellen. Ik ben dus op mijn schreden teruggekeerd. Dit niet zonder enkele foto’s te hebben gemaakt van de voorste Sevenumse linie (natuurlijk vanuit een verdekte positie, hetgeen verklaart waarom de afbeeldingen wat onscherp zijn). Overduidelijk is dat een in blauw gevechtstenue uitgeruste marinier de leiding op zich genomen heeft.Op de nadering van een trein zochten de manschappen dekking in het gras van de spoordijk.Hoe het verder gaat, is mij volstrekt onduidelijk. Blijft het bij een schijnmanoeuvre om Horst angst aan te jagen? Maken de Sevenummers even pas op de plaats bij de spoorweg om morgen de opmars richting Horst voort te zetten? Blijft Horst rustig onder de Sevenumse provocaties of zal het ook overgaan tot geweld, daarbij mogelijk gesteund door Meerlo, Swolgen en Tienray? De tijd zal het allemaal leren, ik ben er in elk geval niet helemaal gerust op. Indien ook maar enigszins mogelijk onder deze moeilijke omstandigheden zal ik u op de hoogte blijven houden van de ontwikkelingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten